Peugeot 508 2,0 HDI SW Allu.
© bilmagasinet.dk

Peugeot 508 2,0 HDI SW Allu.

Bachmann kører til Le Mans i en Peugeot og camperer med vanlig ­manglende stedsans midt i en lejr for Audi-fans.

1. marts 2012 af Steen Bachmann

"Hvad er dét?", spurgte vagten i gul vest, da vi ankom til Le Mans kl. ét om natten og skulle ind i K Rejsers store lejr. “Ja, det er en Peugeot,” svarede jeg, og gjorde opmærksom på, at den blanksorte stationcar har en længere akselafstand end Skoda Superb Combi. "Nååeh", lød det skeptisk, da han trak lågen til side og lod os trille ind til de Audi'er og Passat'er, der allerede var ankommet.

K Rejser er grundlagt af Le Mans-kongens lillebror, Jacob Kristensen, så derfor er der en naturlig overvægt af fans af Audi og andre tyske biler blandt selskabets gæster. Nu er motorløbsentusiaster generelt sindige folk, så der var hverken øretæver eller vrisne kommentarer om den enlige franske bil på pladsen i løbet af de fem dage, vi var der, og selv naboen, der til daglig kører Passat 2,0 TDI med DSG-gear og 170 heste, blødte op.

Stationcarudgaven af Peugeot 508 ser jo godt ud i metalsort, og det klæder den med tonede ruder, der næsten giver den limo-look. Testbilen kører med Peugeots egen 2-liters HDi-motor i den lille version med 140 hk, der er et fint valg til dig, der skal køre langt. Den yder 340 Nm ved 2.000 o/min og trækker godt og støjsvagt. Jeg kunne godt bruge noget mere temperament for at komme hurtigere op i fart på tilkørslerne til Autobahn, men når først du hakker den i sjette gear, går det time efter time derudaf. 160-190 km/t er passende marchfart, hvis der ikke er for megen trafik, og dén hastighed klarer bilen uden problemer. Nu var der djævelsk megen trafik på vej til Le Mans, og vi kørte desværre ad A1, der er et mareridt denne sommer med mere end 100 km vejarbejde (kør via A7). Store dele af turen foregik i kø i næsten tomgang, og det betød, at 508’eren gik langt på literen. Vi kørte mere end 1.100 km på den første tank.

Er du interesseret i en ny Peugeot 508? Få 3 gode tilbud på den her

Sidste år I Le Mans led Peugeot et bittert nederlag, da fire biler udgik én efter en med motorproblemer, så Audi tog en 1-2-3-sejr. De er ved at have styr på motorerne, for i år fulgte de godt med og kom på 2.-pladsen kun 13 sekunder efter vinder-Audien. Seks uger senere sagde de så tak for sidst ved at vinde en komfortabel 1-2-sejr i 6-timers løbet på Imola-banen foran Audi på 3.-pladsen.

Verdens største producent af dieselmotorer er også kommet langt med at udvikle dieselmotorer i gadebiler. Vores sorte stationcar kørte ialt 3.180 km (jeg kørte forkert et par gange) og kom ud med et gennemsnitligt brændstofforbrug på ikke mindre end utrolige 16,7 km/l.

På hjemturen blev der givet godt med gas, og at en bil med konventionel forbrændingsmotor kan køre så langt på literen uden, at man ligger og roder med Skoda Fabiaerne i højre vognbane, er ganske enkelt imponerende.

Naboen med Passat’en kom over og smækkede med dørene på 508’eren for at blive bekræftet i fordommene om, at det nok er noget skrammel. Han måtte smække den et par gange for en sikkerheds skyld, og konstaterede så forbløffet, at det lyder lige som, når man smækker en dør på en Passat. Det er også vores indtryk. 508 er hermed godkendt som langtursbil.

Kilde: BM240

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...