Peugeot 408 plugin hybrid pris test


© Søren Juul

Test af Peugeot 408 - Elegant franskmand kommer som elbil

Den nye Peugeot 408 falder som en appelsin i turbanen på købestærke og modebevidste danskere. Første testkørsel viser en selvsikker og raffineret lækkerbisken med enkelte aber dabei.

23. marts 2023 af Mikkel Østrup-Jeppesen og Patrick Boje Jensen

Peugeot's fancy fætter

Peugeot 408 har adopteret alle de populære og tidstypiske designdetaljer med faldende taglinje og øget frihøjde.

Peugeot 408 er baseret på Peugeot 308 som den også deler teknik med, men designet betyder, at den også har en del tilfælles med 3008.

Læs mere:

peugeot 408 test

Peugeot 408 kommer til Danmark med benzinmotor, plugin-hybrid og senere som elbil. Her tester vi plugin-hybriden med 225 hk.

© Søren Juul

Test af Peugeot 408: Når designeren dikterer

Det er tydeligt, at designeren har fået lov til at bestemme over udviklingen af Peugeot 408. Den er iøjnefaldende, men praktikaliteten lider under de flotte linjer.

Patrick Boje Jensen

Det er ikke sådan lige at sætte den nye Peugeot 408 i bås. Nyeste påfund fra det franske mærke er en lang coupé med fire døre, men med en mere SUV-agtig frihøjde på 19 cm.

Bilens længde er 469 cm, og med en akselafstand på 279 cm er benpladsen på bagsædet overdådig. Det samme kan dog ikke siges om pladsen under loftet. Den faldende taglinje stjæler pladsen til håret, og for at imødegå det har Peugeot “udhulet” loftet, så jeg med mine 185 cm godt kan sidde på bagsædet, men stirrer direkte ind i kanten af taget.

Peugeot 408 plugin hybrid pris test

Store hjul og øget frihøjde lugter lidt af SUV eller crossover, mens resten af opbygningen minder mest om en firedørs coupé.

© Søren Juul

Rykker man om på forsædet, er der noget, der ser helt forkert ud – i hvert fald hvis man ikke er vant til Peugeot. 408 er udstyret med det, franskmændene kalder i-Cockpit, hvor instrumenteringen ses henover det lille rat i stedet for igennem det, som de fleste er vant til.

Det virker helt skævt første gang, man ser det, men man vænner sig lynhurtigt til det. Heldigvis kan man fravælge 3D-effekten, der nok har til hensigt at få tallene til at “flyde” i fri luft, men i praksis ser gammeldags ud og ikke rigtigt fungerer. 

Intuituv kabine

Resten af førerpladsen er en gennemført fornøjelse. I højeste udstyrsniveau GT er sæderne beklædt med Alcantara og mere behagelige at sidde i, end de har nogen ret til at være. Trods den ellers anderledes førerplads er betjeningen intuitiv og nem at bruge.

Peugeot 408 er også udstyret med et nyt infotainment-system, som også kendes fra søsterbilen Citroën C5 X. På en smal sekundær skærm kan du selv vælge fem genveje. Det fungerer godt, og det er nemt at tilføje sædevarmeknappen om vinteren og erstatte den med noget andet om sommeren.

Nedenunder er Peugeot 408 udstyret med en række fysiske knapper, hvorfra du nemt får adgang til klima med mere.

Læs også: Alt om den nye Peugeot 508.

Peugeot 408 plugin hybrid pris test

Peugeot har formået at gemme den hårde plast, og materialerne i kabinen er mestendels pæne

© Søren Juul

408 er bedst i hybrid-mode

Speederpedalen giver adgang til en hybriddrivline med en systemydelse på 225 hk. Stamper du pedalen helt i bund, kan Peugeot 408 godt flytte sig, men det hele spiller bedst i hybrid-mode, hvor man starter på el, og den stilfærdige benzinmotor først træder til, når der skal bruges flere kræfter, eller batteriet på 12,4 kWh er tæt på fladt.

Når det sker, overrasker 408’eren positivt ved stadig at køre jævnt og rimeligt harmonisk – i modsætning til mange andre plugin-hybrider, der har en tendens til at blive larmende og hakkende, når batteriet løber tør.

Det bliver dog til tider modvirket af den 8-trins automatiske gearkasse, der er tøvende og har en tendens til at reagere langsomt under acceleration, så benzinmotoren når at ræse op i omdrejninger og ødelægge roen i den ellers stilfærdige kabine. Problemet synes at blive værre, når der ikke er mere el på batteriet.

Peugeot 408 plugin hybrid pris test

Bagklappen har en indbygget hattehylde, der er med til at gøre bagagerummet meget småt.

© Søren Juul

Er Peugeot 408 en god bil?

Peugeot 408’s måske største styrke er undervognen, der rammer en flot balance ved at være komfortabel uden at være for blød. Den håndterer behageligt bump og ujævn asfalt på pendlerturen, men formår også at føles nogenlunde plantet, hvis du er lidt mere frisk med det lille, sporty rat.

Det er tydeligt, at Peugeot 408 er skabt med designerens pen og ikke revisorens lommeregner som taktstok, men det iøjnefaldende design koster på praktikaliteten.

Batteriet betyder, at gulvet i bagagerummet er højt placeret, og kombineret med den skrå taglinje giver det en brevsprække at et bagagerum, der er meget småt for en bil med
Peugeot’ens dimensioner. 

Vi synes

Peugeot 408 er vellykket og moderigtig – men du betaler dyrt i både plads og kroner og øre.

Testbilen: Peugeot 408 GT Hybrid

  • Pris: 494.990 kr.
  • Årlig afgift: 740 kr.
  • Systemydelse: 225 hk
  • Topfart: 233 km/t
  • 0-100 km/t: 7,8 sek
  • Rækkevidde på el (WLTP): 63 km
  • Vægt/last/påhæng: 469/494/1.400 kg.
  • Bagagerum: 471-1.545 liter
Peugeot 408 plugin hybrid pris test
© Søren Juul

Priser på Peugeot 408

Peugeot 408 Puretech 130 benzin

  • Allure: 394.990 kr.
  • Allure Pack: 424.990 kr.

Peugeot 408 Hybrid 180

  • Allure Pack: 444.990 kr.
  • GT: 494.990 kr.
Peugeot 408 plugin hybrid pris test

Test af Peugeot 408

Mikkel Østrup-Jeppesen

OBS: Denne test er fra første gang gang, vi kørte Peugeot 408 til den officielle præsentation. Vil du læse testen, hvor vi har kørt Peugeot 408 i en uge, kan du klikke her.

I feriekolonien Sigtes syd for Barcelona står en eskadrille af 408’ere klar, komfortabelt omgivet af blåt hav, palmer og de sidste lune solstråler for i år. Her foregår den officielle verdenspræsentation, hvor vi også får mulighed for komme bag rattet af 408 for første gang.

Franskmændene sælger mange billige biler i Danmark, men i 2023 er de klar med en luksuriøs SUV – eller er det egentlig en SUV? Peugeot 408 er noget af et gadekryds, for den har både elementer fra en sedan, SUV og coupé.

Det lyder som klassisk hverken­eller, men måske er det snarere både­og. Siddepositionen er lav som i en sedan, tagets hældning ned mod anderumpen tager sig ud efter en coupé, mens frihøjden på 19 cm bestemt er suv­territorium 

408 er stor og høj, lang og kompakt

Peugeot er gået poststrukturalistisk til værks, for det hele flyder sammen i 408’eren. Den er både stor og høj, som sine SUV­-søskende, men den er også lang og kompakt som Peugeot 308 og 508.

Det lader til, at Peugeot har kondenseret deres favoritelementer fra hele porteføljen for at skabe 408. Resultatet kan ved første øjekast ligne en coupé­version af 3008 eller en 508 som SUV. Det viser sig, at 408 placerer sig midt i mellem det hele, der nærmere ligner end høj fastback end en suv­coupé.

Med 469 cm fra ende til anden er den længere end sine søskende, og der er barberet knap 15 cm af højden i forhold til en 3008. Fælles for dem alle er, at de er bygget på EMP2­ platformen, som her er strakt til en akselafstand på 279 cm. Det giver god benplads til passagerer på bagsædet, der til gengæld ikke skal være meget over 180 cm, før de får ballade med frisuren mod loftet.

Fra førersædet af, hvor man i øvrigt sidder fortrinligt i GT­-pakkens sportssæder, finder vi til ingen overraskelse det lille, kantede rat, som efterhånden er blevet Peugeot’s dubleant­maskot efter løven. Som altid er det lækkert og føles godt i hænderne, men det skygger også for halvdelen af instrumenteringen.

Det er svært rigtigt at hidse sig op over, for kabinen emmer af kvalitet og gode løsninger. Ingen raslelyde eller knirkende plastik – i stedet føles alt solidt monteret og i godt valgte materialer.

Peugeot 408 plugin hybrid pris test

Mere dynamisk end søsterbil

Ud over at være designmæssigt veludført fungerer både instrumentering og touchskærm på 10” ganske godt, selvom enkelte, langsomme animationer godt kan teste førerens tålmodighed. Samme skærm og system finder vi i Citroën C5 X, der – modsat 408 – stadig har vaskeægte knapper til klimaanlægget.

Det er heller ikke i kabinen, at 408 skal differentiere sig, for mens C5 X i sommer tog kegler for at være klassens komfortable overherre, så lover Peugeot dynamiske køreegenskaber. Drivlinjen kender vi fra Peugeot 308.

Det betyder en 1,2­liters turbobenzinmotor med 130 hk, en plugin­hybrid med en systemydelse på 180 eller 225 hk og senere i 2023 en fuldt elektrisk 408.

Læs også: Test af Peugeot 3008

408 kommer som elbil

Plugin­hybriden har en 1,6 benziner, et 12,4 kWh batteri og en ottetrins automatgearkasse. Varianten med 225 hk og alt i udstyr fra GT­-udstyrslisten står klar om morgenen, da testkørslen omkring de catalanske bjerge begynder.

Sportsæderne med indtræk i Alcatara krammer godt fast, og komforbiliteten øges med en automatisk start i eldrift. Der er så stille i kabinen, når benzinmotoren bænkes, at dækstøjen opfattes høj, alene fordi der ingen andre lyde er.

Hvor mange hybrider er for hurtige til at slå benzinmotoren til ved selv små accelerationer, så tillader 408 elektrisk kørsel op til 135 km/t. Den elektriske rækkevidde på 64 km (WLTP) gør det til en velfungerende og ­kørende plugin.

Gennem de små gader og mange rundkørsler føles styretøjet præcist og responsivt, og selv ved større udsving på rattet reagerer bilen fast og selvsikkert – i hvert fald for en bil på sin størrelse. 

408 strækker benene på motorvejen, hvor rejsen op mod 120 km/t på ingen måde er ophidsende. 0­100 km/t klares på lige under 8 sek., hvilket er acceptabelt, men den automatiske gearkasse virker tøvende ved fuld acceleration.

I plugin­hybriden kan man rykke over i såkaldt sportskørsel med ét enkelt tryk, men ud over et højere benzinforbrug og marginalt hurtigere speederrespons, sker der intet mærkbart.

Her fristes man til at spørge, om en stilsikker premium­-SUV ikke fortjener højere ydeevne? Svaret kan selvfølgelig komme senere i 2023 med lanceringen af 408 som elbil.

Peugeot 408 plugin hybrid pris test

Hvad viser første test af 408?

Peugeot 408 gør det glimrende som plugin­-hybrid, kvaliteten i kabinen er høj og den nye model er fantastisk køn. Motoriseringen gør, at den aldrig bliver en bidsk løve, men som velkørende og charmant modebil er 408 heller ingen halvfed huskat.

Den lover mere end sine søskende, men design og kvalitet er også løftet. Det skal det også være, for selv om der fortsat ikke er præsenteret danske priser, så er det ikke usandsynligt, at en 408 GT plugin­hybrid 225 kommer til at koste over en halv million kroner.

Læs også: Hvor mange elbiler er der i Danmark?

Testbil: Peugeot 408

Peugeot 408 GT Plugin­-Hybrid 225

OPBYGNING Femsæders plugin­hybrid, 1,6­liters turbobenzin + el, 12,4 kW batteri, systemydelse 225 hk/360Nm, ottetrins automatgear, forhjulstræk.

PRÆSTATIONER 0­100 km/t 7,8 sek., topfart 233 km/t, elektrisk rækkevidde 64 km (WLTP).

DIMENSIONER L/B/H 469/185/ 148 cm, vægt/påhæng 2200/1400 kg, bagagerum 471­1545 liter. 

PRISGÆT 500.000 kr.

Bil Magasinet var inviteret til Spanien af Peugeot, der betalte transport og ophold.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...