Peugeot 408 2023 SUV elbil test


Test af Peugeot 408 - Elegant franskmand kommer som elbil

Den nye Peugeot 408 falder som en appelsin i turbanen på købestærke og modebevidste danskere. Første testkørsel viser en selvsikker og raffineret lækkerbisken af en SUV med enkelte aber dabei.

30. januar 2023 af Mikkel Østrup-Jeppesen, Gustav Reeh Persson

Peugeots fancy fætter

Peugeot 408 har adopteret alle de populære og tidstypiske designdetaljer med faldende taglinje og øget frihøjde. Det betyder, det bliver en SUV lidt som vi kender det fra den monstrøse BMW X6

Peugeot 408 er baseret på Peugeot 308 som den også deler teknik med, men designet betyder, at den også har en del tilfælles med 3008.

Vi har været til prøvekørsel og præsentation af Peugeot 408, hvilket du kan læse om her.

Peugeot 408 2023 SUV elbil test

Test af Peugeot 408

Mikkel Østrup-Jeppesen

I feriekolonien Sigtes syd for Barcelona står en eskadrille af 408’ere klar, komfortabelt omgivet af blåt hav, palmer og de sidste lune solstråler for i år. Her foregår den officielle verdenspræsentation, hvor vi også får mulighed for komme bag rattet af 408 for første gang.

Franskmændene sælger mange billige biler i Danmark, men i 2023 er de klar med en luksuriøs SUV – eller er det egentlig en SUV? Peugeot 408 er noget af et gadekryds, for den har både elementer fra en sedan, SUV og coupé.

Det lyder som klassisk hverken­eller, men måske er det snarere både­og. Siddepositionen er lav som i en sedan, tagets hældning ned mod anderumpen tager sig ud efter en coupé, mens frihøjden på 19 cm bestemt er suv­territorium 

408 er Stor og høj, lang og kompakt

Peugeot er gået poststrukturalistisk til værks, for det hele flyder sammen i 408’eren. Den er både stor og høj, som sine SUV­søskende, men den er også lang og kompakt som Peugeot 308 og 508.

Det lader til, at Peugeot har kondenseret deres favoritelementer fra hele porteføljen for at skabe 408. Resultatet kan ved første øjekast ligne en coupé­version af 3008 eller en 508 som SUV. Det viser sig, at 408 placerer sig midt i mellem det hele, der nærmere ligner end høj fastback end en suv­coupé.

Med 469 cm fra ende til anden er den længere end sine søskende, og der er barberet knap 15 cm af højden i forhold til en 3008. Fælles for dem alle er, at de er bygget på EMP2­ platformen, som her er strakt til en akselafstand på 279 cm. Det giver god benplads til passagerer på bagsædet, der til gengæld ikke skal være meget over 180 cm, før de får ballade med frisuren mod loftet.

Fra førersædet af, hvor man i øvrigt sidder fortrinligt i GT­-pakkens sportssæder, finder vi til ingen overraskelse det lille, kantede rat, som efterhånden er blevet Peugeot’s dubleant­maskot efter løven. Som altid er det lækkert og føles godt i hænderne, men det skygger også for halvdelen af instrumenteringen.

Det er svært rigtigt at hidse sig op over, for kabinen emmer af kvalitet og gode løsninger. Ingen raslelyde eller knirkende plastik – i stedet føles alt solidt monteret og i godt valgte materialer.

Peugeot 408 2023 SUV elbil test

Mere dynamisk end søsterbil

Ud over at være designmæssigt veludført fungerer både instrumentering og touchskærm på 10” ganske godt, selvom enkelte, langsomme animationer godt kan teste førerens tålmodighed. Samme skærm og system finder vi i Citroën C5 X, der – modsat 408 – stadig har vaskeægte knapper til klimaanlægget.

Det er heller ikke i kabinen, at 408 skal differentiere sig, for mens C5 X i sommer tog kegler for at være klassens komfortable overherre, så lover Peugeot dynamiske køreegenskaber. Drivlinjen kender vi fra Peugeot 308.

Det betyder en 1,2­liters turbobenzinmotor med 130 hk, en plugin­hybrid med en systemydelse på 180 eller 225 hk og senere i 2023 en fuldt elektrisk 408.

Læs også: Test af Peugeot 3008

408 kommer som elbil

Plugin­hybriden har en 1,6 benziner, et 12,4 kWh batteri og en ottetrins automatgearkasse. Varianten med 225 hk og alt i udstyr fra GT­-udstyrslisten står klar om morgenen, da testkørslen omkring de catalanske bjerge begynder.

Sportsæderne med indtræk i Alcatara krammer godt fast, og komforbiliteten øges med en automatisk start i eldrift. Der er så stille i kabinen, når benzinmotoren bænkes, at dækstøjen opfattes høj, alene fordi der ingen andre lyde er.

Hvor mange hybrider er for hurtige til at slå benzinmotoren til ved selv små accelerationer, så tillader 408 elektrisk kørsel op til 135 km/t. Den elektriske rækkevidde på 64 km (WLTP) gør det til en velfungerende og ­kørende plugin.

Gennem de små gader og mange rundkørsler føles styretøjet præcist og responsivt, og selv ved større udsving på rattet reagerer bilen fast og selvsikkert – i hvert fald for en bil på sin størrelse. 

408 strækker benene på motorvejen, hvor rejsen op mod 120 km/t på ingen måde er ophidsende. 0­100 km/t klares på lige under 8 sek., hvilket er acceptabelt, men den automatiske gearkasse virker tøvende ved fuld acceleration.

I plugin­hybriden kan man rykke over i såkaldt sportskørsel med ét enkelt tryk, men ud over et højere benzinforbrug og marginalt hurtigere speederrespons, sker der intet mærkbart.

Her fristes man til at spørge, om en stilsikker premium­-SUV ikke fortjener højere ydeevne? Svaret kan selvfølgelig komme senere i 2023 med lanceringen af 408 som elbil.

Peugeot 408 2023 SUV elbil test

Hvad viser første test af 408?

Peugeot 408 gør det glimrende som plugin­hybrid, kvaliteten i kabinen er høj og den nye model er fantastisk køn. Motoriseringen gør, at den aldrig bliver en bidsk løve, men som velkørende og charmant modebil er 408 heller ingen halvfed huskat.

Den lover mere end sine søskende, men design og kvalitet er også løftet. Det skal det også være, for selv om der fortsat ikke er præsenteret danske priser, så er det ikke usandsynligt, at en 408 GT plugin­hybrid 225 kommer til at koste over en halv million kroner.

Læs også: Hvor mange elbiler er der i Danmark?

Testbil: Peugeot 408

Peugeot 408 GT Plugin­-Hybrid 225

OPBYGNING Femsæders plugin­hybrid, 1,6­liters turbobenzin + el, 12,4 kW batteri, systemydelse 225 hk/360Nm, ottetrins automatgear, forhjulstræk.

PRÆSTATIONER 0­100 km/t 7,8 sek., topfart 233 km/t, elektrisk rækkevidde 64 km (WLTP).

DIMENSIONER L/B/H 469/185/ 148 cm, vægt/påhæng 2200/1400 kg, bagagerum 471­1545 liter. 

PRISGÆT 500.000 kr.

Børsen var inviteret til Spanien af Peugeot, der betalte transport og ophold.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...