Biltest af Peugeot 407 2,2 Coupé
Biltest af Peugeot 407 2,2 Coupé© bilmagasinet.dk

Peugeot 407 2,2 Coupé

Coupé til toupé

14. juni 2006 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & Morten B. Bek

Den lille 407 Coupé har kræfter nok, men hvem vælger den?

Nøgternt betragtet er der meget, der taler for 407 Coupé. Den er komfortabel, støjsvag, anderledes, praktisk, rimelig i pris og selv den mindste motorvariant gør en god figur. Men hvem har brug for det? Problemet er, at 407 Coupé er god til ting, man normalt ikke ønsker, at en coupé skal være god til.

Hvis man vælger en coupé, skal den køre sportsligt og se godt ud. Begge dele kniber det med for 407.

Nåhh, ja. Det med designet kan du selv tage stilling til og sandt er det, at coupé-udgaven af den langnæsede 407 er mere homogén end sedan-versionen. Men skønheden fra forgængeren 406 Coupé når 407 Coupé ikke, og sportsligt kører den ikke. Dertil virker den simpelt hen for tung.

Til gengæld er den komfortabel, og man kan godt argumentere for, at en større GT skal være netop det, frem for så meget andet, men så skal den have mere motor end basis--modellen med firecylindret 2,2 liters motor med 163 hk til 1,5 ton bil, selv om den i sig selv ikke er svag.

Tilbage står, at 407 Coupé henvender sig til modne mænd, som er havnet i Peugeot-forretningen af gammel vane, og da de ikke længere har en familie at tage sig af, kan de jo lige så godt tage en coupé i stedet.

Den mindst 407 Coupé er med andre ord en coupé til mænd med toupé. Det er som om Peugeot næsten sætter en ære i at læne sig tilbage i passagersædet og slå fast, at vi i hvert fald ikke skal have en GTi-version – heller ikke selv om det er et coupé-karrosseri. Hvorfor er det sådan? Jeg ved det ikke.

Måske er det mit problem med 407. Hvis du mener det, kan du skralde de foregående linjer fra, og starte med første afsnit igen: Nøgternt betragtet er også den lille 407 Coupé med 2,2 liters motor en komfortabel, støjsvag, anderledes, praktisk coupé til en rimelig pris.

PEUGEOT 407 2,2 COUPÉ
Motor R4, 2.231 cm3, 16V
Ydelse 163 hk ved 5.875 o/min
220 Nm ved 4.150 o/min
0-100 km/t. 9,7 sek.
Topfart 222 km/t.
Forbrug EU-miks 10,9 km/l
Årlig ejerafgift 5.000 kr.
Vægt/last/påhæng 1.500/450/1.200 kg
Mål (L/B/H) 482/187/140 cm
Bagagerum 400 liter
Dæk 215/55 R17V
Værditab 3år/60.000 km ca. 200.000 kr. (45 pct.)
Reservedelsindeks 208
Pris 440.401 kr.
Pris u/afgifter 146.385 kr.

VI SYNES…Basis-motoren klæder 407 Coupé godt, og fyldet GT-begrebet godt ud. Men nogen sportsvogn er det ikke.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...