Hvilke nyheder?

Af Steen Bachmann
Når selv en ejer af den originale 407 ikke kan se forskel på den gamle og den nye, er det pjat at tale om en ny model. Årgang 2009 har krom på lister udenpå og indeni for ca. 150 kr., så det handler om noget helt andet: Prisen. Den er lav.
Med 2-liters dieselmotor koster stationcarudgaven 340.000 kr., hvilket er rimeligt, hvis du ser på, hvor komfortabel og støjsvag, den er. Den har fornem retningsstabilitet, udmærkede sæder og lave driftsomkostninger. Den 6-trins manuelle gearkasse fungerer med behagelige skift, så man tror, det er en japansk bil, og den 2-liters HDI har nu fire hk mere, så den yder 140 hk og 340 Nm ved 2.000 o/min. Det er endda overkill, for den lille og ekstremt smidige 1,6-liters diesel med 109 hk føles lige så kraftig, og kører længere på literen. Tag dén, den koster kun 300.000 kr.
Skal du rundt til kunder i et ordentligt køretøj med de rette hverken for billig eller for dyr-signaler, så er bilen her. Skal du bruge den som privatbil, er det største problem manglen på charme. Den taler ikke til dig, bevæger dig ikke, rører dig ikke - den transporterer dig. Men det gør den sådan set fint nok.
Peugeot 407 2,0 HDI SW
Motor R4, 1.997 cm³, 16V, turbodiesel
Ydelse 140 hk ved 4.000 o/min
340 Nm ved 2.000 o/min
Topfart 203 km/t 0-100 km/t 11,5 sek.
EU-miks 17,5 km/l Årlige afgifter 3.860 kr.
Mål (L/B/H) 476/181/149 cm
Vægt/last/påhæng 1.673/522/1.600 kg
Bagagerum 448-1.654 liter
Dæk 205/60R16V
Reservedelsprisindeks 101
Værditab/3 år ca. 150.000 kr. (42 pct.)
Pris 339.990 kr.
VI SYNES…
Usynligt facelift af familien Danmark-bilen, der gør det fint til prisen. Men tag den lille diesel, der er lige så god