Biltest af Peugeot 407 1,6 HDi
Biltest af Peugeot 407 1,6 HDi© bilmagasinet.dk

Peugeot 407 1,6 HDi

Tag blot den mindste

1. januar 2005 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Peugeots 1,6 liters HDi-motor virker fremragende i 407

Vi ved det godt: Dieselbiler er ikke længere forbeholdt sælgere, der kører mere end 50.000 kilometer om året, og mens andelen af dieselbiler stiger herhjemme, har de forlængst overhalet benzinbilerne i Sydeuropa. Peugeot 407 1,6 HDi er ikke bare en fremragende repræsentant for racen, den er også en af de bedste modeller i det omfattende 407-program.

Og bare for at sætte trumf på: Skulle jeg vælge mellem en 2,0 benzin og en 1,6 HDi, som koster 5.000 kr. mere, så gik jeg klart efter dieselen, også selv om jeg kørte mindre end 15.000 km om året.

Nu er 407 2,0 benzin i det hele taget ikke en god repræsentant for 407-familien. Efter at have kørt i så godt som alle varianter vil jeg tillade mig at gøre den til sorteper i modelprogrammet. Den larmer uden rigtig at præstere, og giver ikke tilstrækkelig mere i forhold til den billigere og svagere 1,8’er. Men HDi-versionen er bare så meget bedre, og selv om 1,6-liters versionen stiller med kun 109 hk, føles det af mere. Momentet giver overskud. Ikke uventet opleves det især ved mellemaccelerationerne, men først og fremmest er den bare så meget mere smidig, og så fungerer drivlinjen fantastisk. Det er måden motor, kobling og gearskifte spiller sammen på, som gør HDi-versionen til noget helt særligt.
Selv om det ikke er nødvendigt, så får man lyst til at køre den. Men hertil kommer muligheden for at slappe af med maskineriet på langtur, hvor du oplever de sædvanlige HDi-langstursdyder uden nogen form for rystelser, dieselbrummen eller kraftig deceleration ved speederslip.

Peugeot (og Citroën) har siddet på dieseltronen i snart mange år. Med en 1,6 HDi på programmet bliver der ikke ændret på det i den nærmeste fremtid.

Peugeot 407 1,6 hdi

SPECIFIKATIONER
Motor ªR4, 1.560 cm3, 16V, turbodiesel
Ydelse 109 hk ved 4.000 o/min
260 Nm ved 1.750 o/min
0-100 km/t. 13,1 sek.
Topfart 192 km/t.
Brændstofforbrug EU-miks 18,2 km/l.
Årlig ejerafgift 3.860 kr.
Vægt 1.425 kg
Mål (L/B/H) 468/181/145 cm
Bagagekapacitet 407 liter
Totaløkonomi 1,6 HDi bliver den af 407-modellerne, der får det mindste værditab. Vi forventer en afskrivning på 33 procent (106.000 kr.) over tre år og 50.000 km
Reservedelsindeks 101
Pris 319.991 kr.

VI SYNES...Den bedste 407 – indtil videre. Fremragende køreegenskaber, en villig og smidig motor og en godt integreret drivlinje. Og oven i købet billige reservedele.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...