Biltest af Peugeot 406 TS4
Biltest af Peugeot 406 TS4© bilmagasinet.dk

Peugeot 406 TS4

Magelig Peugeot

26. oktober 2000 af Bilmagasinet

Af: Karsten M. Lemche & A. Hansen

Med TS-serien går Peugeot fra sport til komfort

LAD OS STARTE med de tre irritationsmomenter, jeg følte, mens Peugeot 406 TS4 var i min varetægt: Tre gange ville motoren ikke starte i første forsøg, sædet er for kort, og så er der ingen fartpilot, hvilket resulterede i alt for høj hastighed ude på landets motorveje.

Det med hastigheden skyldes især den juvel, der gemmer sig ude under motorhjelmen. Her er 2,2 liter og 158 hk, hvilket er nok til at få enhver forsikringsmand til at falde ned af stolen.

Allright, 406 TS4 er hurtig, men den er ikke hurtig som i de gamle 405 MI16-dage, med hidsige knaster og sportsudstødning. TS4 er mere en civiliseret cruiser med fartpotentiale som få andre. Dens styrke er et lavt støjniveau og et godt stereoanlæg, og selv ved høje hastigheder kan man konversere uden at løfte stemmen. Rart, men det kan blive en dyr vane i længden.

På udstyrssiden fejler 406 TS4 bestemt ikke noget. Her er aircondition, cd-afspiller og boardcomputer, og sæderne er bedre end i de første 406-modeller. Alligevel må man undre sig over den korte siddeflade, for selv i sportssæderne, hvor sædehynden traditionelt er længere, er der ikke nok støtte til lårene.

Til gengæld kan ryglænet indstilles trinløst, hvilket er behageligt, når man skal køre langture. Ligeledes kan sædets hældning justeres, så de fleste finder sig let til rette bag rattet. Sæderne er delvis beklædt med læder, så varmen fra ryggen kan trække ind i stofbetrækket.

Finishen i kabinen er generelt god, men der noteres et lille minus for de lidt kinky krom-ringe omkring instrumenterne, ligesom interiørets plastic-kvalitet kunne være bedre.

Motoren trækker næsten på samme måde som en turbodiesel, det vil sige med et solidt bundtræk og intet dyk i effekten ved høje omdrejninger. Og trods den kraftige motor er det kun i første gear, motoren rykker i rattet (torquesteer).

Når man så tager prisen i betragtning, er det svært at se nogle reelle konkurrenter til Peugeot 406 TS4. Det skulle da lige være, hvis man foretrækker sport fremfor aircondition og andet luksusudstyr så er en Alfa Romeo 156 2,0 Twin Spark nemlig et sjovt alternativ.

Peugeot 406 TS4 269.990 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 2.230 cm3, 16V. Ydelse 158 hk ved 5.650 o/min. 217 Nm ved 3.900 o/min. 0-100 km/t: 10,0 sek. Topfart: 214 km/t. EU-mix: 11,4 km/l. Årlig ejerafgift: 4.120 kr.

Totaløkonomi:
God benzinøkonomi med tanke på antallet af hk. Sjovt nok var prisen på 405 MI16 med mindre udstyr stort set den samme for 10 år siden. Forvent en afskrivning på ca. 95.000 kr. (35 pct.) over tre år og med 50.000 km på tælleren.
Reservedelsindeks: ca. 105
Service ekskl. materialer:
10.000 km: gratis
30.000 km: 743,75 kr.
60.000 km: 1575,00 kr.
90.000 km: 743,75 kr.

Vi synes:
TS4 er en lækker spand

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...