Biltest af Peugeot 406 TS 6st.car
Biltest af Peugeot 406 TS 6st.car© bilmagasinet.dk

Peugeot 406 TS 6st.car

Flyvende franskmand

25. november 2000 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj

Overdådig Peugeot 406 TS6 underbyder de fleste konkurrenter

PÅ KALENDEREN stod Paris Motorshow i oktober, så jagten gik ind på et køretøj, der kunne fragte fire personer plus bagage, havde et tilpas kraftoverskud og en god komfort. Valget faldt på Peugeot 406 TS6 stationcar, og det viste sig at være et overraskende godt valg.

TS-modellerne har tilført 406 et strejf af sportslighed med strammere undervogn, 16 tommer-alufælge, sportssæder, læderrat og aluringe om instrumenterne. Men forventer du en sportslig bil i samme ånd som den legendariske 405 Mi16, bliver du slemt skuffet, for 406 TS6 spiller bedre rollen som den kompetente langstursvogn end den kompromisløse sportskombi. Nok er undervognen fastere, men den byder stadig på en flot affjedringskomfort, og kun skarpe ujævnheder slår igennem, hvilket til dels kan tilskrives de lavere 205/55-dæk. Den faste undervogn giver i en imponerende god stabilitet ved høje hastigheder, selvom bagagerummet næsten er læsset til loftshøjde, og det er endda uden niveauregulering. Styretøjet er en anelse skarpere end i den gamle V6-model og er tilpas stramt omkring midterstillingen, og det er en fordel, når man skal tilbagelægge mange kilometer med høj hastighed.

Den lækre 2,9 liters V6-motor sørger for, at 406’eren med lethed kan holde en høj marchfart på Autobahn. Motoren yder 207 hk mod tidligere 190 hk, og momentet er øget til 285 Nm allerede ved 3.750 o/min. Det betyder mere bid ved lave omdrejninger, og den accelererer helt formidabelt i femte gear fra 130 km/t og helt op til topfarten på 234 km/t - det er overflødigt at gå ned i fjerde, med mindre man har trang til at høre motoren. Ved jævn hastighed holder motoren sig pænt i baggrunden, og støjen fra vind og undervogn er minimal.

406 stationcar er rummelig som en Stena-færge, og med en bagagekapacitet på 526 liter eller 1.741 liter med bagsædet lagt ned hører den til klassens mest rummelige.
Konkurrenterne har det svært med 406 TS6, for prisen på 336.990 kr. lyder som en ren foræring, specielt i sammenligning med konkurrenter som Opel Omega eller VW Passat V6 4motion. Ganske vist står Passaten stærkt, når det gælder prestige og interiørfinish, men det er ikke nok i denne sammenhæng.

Peugeot 406 TS6 st.car 336.990 kr.

Tekniske data
Motor: V6, 2.946 cm3, 24V. Ydelse: 207 hk v. 6.000 o/min. 285 Nm ved 3.750 o/min. 0-100 km/t: 8,5 sek. Topfart: 234 km/t. EU-mix: 10,2 km/l. Årlig ejerafgift: 5.040 kr.

Totaløkonomi:
Med en så fornuftig nypris kan det aldrig gå helt galt med værditabet, og en 406 stationcar er altid eftertragtet. Det koster altid ekstra at køre topmodel, men omvendt er TS6 meget billigere end konkurrenterne, Regn med minus 33 procent eller ca. 111.000 kr. over tre år/50.000 km.

Reservedelsindeks: 105
Service ekskl. materialer:
30.000 km: 743,75 kr.
60.000 km: 2.100 kr.
90.000 km: 743,75 kr.

Vi synes:
Usædvanlig stærk blanding af pris, fart og anvendelighed

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...