Komforten og generelt gode køreegenskaber er med til at gøre Peugeot 308 til et god bil til prisen. Privatleasing kan være fornuftigt

Peugeot 308 1,6 THP Active

Komfortabel franskmand

1. maj 2014 af Christian Richter

Herhjemme måtte den nye Peugeot 308 se sig slået af Skoda Octavia ved kåringen af Årets Bil 2014, men nu har franskmanden taget revanche med titlen som Årets Bil 2014 i Europa. Og det virker ganske fortjent, for den kører godt, byder på nogle anderledes løsninger i kabinen og er rimeligt prissat herhjemme. Den 125-hestes 4-cylindrede turbomotor, som ligger under hjelmen på testbilen, er lidt af et aktiv for bilen. Den er ganske kvik og kan sagtens håndtere høje hastigheder på motorvej uden, at man bliver træt af den. Den har en behagelig og overbevisende måde at levere sine kræfter på helt fra bunden.

Bagagerummet er ganske stort set i ­forhold til konkurrenterne, hvilket desværre går lidt ud over bagsædepladsen. En stor touchscreen i midterkonsollen betjener de fleste af bilens funktioner. Det er en ny måde at tænke kabine på, og det ser flot ud. Desværre bliver betjeningen også lidt mere bøvlet. F.eks. skal man skifte menu for at justere temperaturen, hvis man sidst har betjent radioen.
Bilen er sat komfortabelt op, men er du typen, der gerne tager en omvej af de kringlede sogneveje, så er der lidt mere sjov at hente i en Ford Focus eller en Mazda 3. Sidstnævnte er bestemt også en overvejelse værd, selv om Peugeot kører ret aggressive og interessante tilbud på privatleasing lige nu.

 

Peugeot 308 1,6 THP Active
Pris 254.990 kr.
Motor R4, 1.598 cm3, 16V, turbo
Ydelse 125 hk ved 6.000 o/min | 200 Nm ved 1.400 o/min | Topfart 202 km/t
0-100 km/t 8,9 sek. | EU-miks 17,9 km/l

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...