Biltest af Peugeot 307 HDI SW
Biltest af Peugeot 307 HDI SW© bilmagasinet.dk

Peugeot 307 HDI SW

307 Stifter familie

26. august 2002 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Peugeot har stolte traditioner med stationcars. 307 kan næsten leve op til dem

Peugeot har en lang tradition for at lave stationcars. Familiale hed det i gamle dage, når Peugeot byggede deres sedaner lidt ud – og det har franskmændene gjort i lang tid. Det burde borge for stationcar-versionen af 307, også selv om man vælger den billigste stationcar.

Som med 406 fås 307 stationcar nemlig i to versioner: En traditionel stationcar og en storfamilievenlig variant med mulighed for eftermontering af to ekstra sæder i bagagerummet.

Her gælder det den almindelige stationcar, som i nogen grad er netop "almindelig". Bagagerummet er stort og reelt, læssehøjden er lav, og bagagerumsgulvet går i et med kofangeren, der på nydelig vis er beskyttet mod ridser med et ekstra beskyttelsespanel i sort plast. Sådan skal det være. Der er ingen ekstrarum i siderne, hvor der dog er små net. Til gengæld er der to rum under gulvet lige bag bagsædet.

Derimod er der ikke noget rum ved reservehjulet, for det hænger under bilen. Den udvendige placering af reservehjulet gør det til en unødig beskidt oplevelse at skifte hjul. Løs-ningen skyldes den dyre model med ekstra sæder i bagagerummet, men den går altså igen på den almindelige husmandsmodel.

En anden svaghed ved stationcaren i forhold til hatchback-modellen er hattehylden. I hatchback-modellen er der selvsagt en fast hattehylde, som følger med bagklappen op. Det kan man ikke lave i en stationcar. Efterhånden findes der mange løsninger på det problem, men Peugeot har valgt den billigste og dårligste til sin 307 stationcar, nemlig en halvfast filthylde, som foldes sammen i fem stykker. I udfoldet stand holdes hylden fast af små tapper, som aldrig ender, hvor de skal.

Man kunne således godt have forventet sig lidt mere af en bilproducent, der har så stolte traditioner med stationcar-modeller. Men 307 stationcar står absolut ikke tilbage for konkurrenter som VW Golf Variant, Ford Focus stationcar og Toyota Corolla. 307 giver mindst samme gode basis for at starte en familie som konkurrenterne.

Peugeot 307 HDI SW

Tekniske data: R4, 1.997 cm3, 8V. Ydelse: 90 hk ved 4.000 o/min. 205 Nm ved 1.900 o/min. 0-100 km/t: 14,9 sek. Topfart: 174 km/t. EU-mix: 18,5 km/l. Årlig ejerafgift: 3.860 kr.
Totaløkonomi:
Den nye 307 stationcar bliver helt sikkert en eftertragtet vare på brugtmarkedet. Ikke mindst som HDI. Efter tre år og 50.000 km vil Peugeot 307 HDI SW have tabt ca. 68.000 kr. (30 procent)
Reservedelsindeks: 106
Service ekskl. materialer:
30.000 km: 722 kr.
60.000 km: 1.781 kr.
45.000 km: 722
Tillæg for hver 24 måneder eller 60.000 km: 819 kr.
Tillæg for hver 36 måneder eller 60.000 km: 241 kr.
Pris: 227.000 kr.Vi s

Vi synes...Lidt ordinær, men prisstærk stationcar

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...