Biltest af Peugeot 307 HDI
Biltest af Peugeot 307 HDI© bilmagasinet.dk

Peugeot 307 HDI

Impotent Peugeot

22. november 2001 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj

Peugeot er helt fremme i skoene, når det drejer sig om dieselmotorer, men 307 HDi skuffer

For hver ny dieselmotor, der kommer på markedet, bliver fordommene mod oliefyrene begravet dybere og dybere. Det er Peugeots fine HDi-motorer et godt eksempel på, for de brillerer med fornem gangkultur og god trækkraft, og økonomien er ikke længere det eneste diesel-argument.

Alligevel står jeg skuffet tilbage efter mere end 1.200 km i en Peugeot 307 HDi med 90 hk. Den virkede ellers oplagt til en længere tur, for vi vidste, at 307 byder på god komfort, plads og køredynamik, og suppleret med en dieselmotor, der har imponeret os i 206 HDi, så det lovende ud.

De første kilometer blev tilbagelagt i Københavns gader, hvor 307 HDi gjorde sig positivt bemærket med sine fine gangkultur - kun når motoren køres helt ud i gearene, bliver diesellyden gennemtrængende. Accelerationen i de lave gear er acceptabel uden at imponere, og gearstangen glider let og præcist fra det ene gear til det næste. Det direkte styretøj og den gode balance gør 307 til en fornøjelse at smutte rundt om hjørner med, og affjedringen sluger fornemt ujævnheder af alle slags.

Men billedet ændrer sig straks, da vi fylder bilen med tre mand og bagage og vender snuden sydpå ad motorvejen. Det er her, bilen skuffer med en motor, der alt for tidligt kaster håndklædet i ringen. Det går fint, når vejen er flad, men møder du bare antydningen af en bakke, mister motoren pusten, og det nytter ikke at skifte ned i fjerde gear for at få lidt action, for der sker intet. Klap speederen i bund i fjerde eller femte gear, og speedometernålen kravler dovent og næsten modvilligt op ad skalaen. Det mest positive er, at støjniveauet forbliver dejligt lavt helt op til topfarten på 179 km/t, men den når du kun på en flad og vindstille Autobahn. Men mens vi sad og bandede over den slappe motor, kunne vor redaktør glæde sig over, at omkostningerne til brændstof var yderst beskedne med kun en enkelt optankning på vores tur til Wolfsburg og retur.

Efter de mange kilometer imponerer 307 HDi med en langturskomfort, som ikke overgås af andre i klassen. Men af de tre motorvarianter Peugeot tilbyder i 307, er dieselversionen den mindst anbefalelsesværdige, hvis det ikke kun er god brændstoføkonomi, der tæller. Har du råd, er det værd at vente på HDi-versionen med 110 hk.

Pris: Peugeot 307 Hdi 204.990 kr

Tekniske data: Motor: R4, 1.997 cm3, 8v, turbodiesel. Ydelse: 90 hk ved 4.000 o/min. 205 Nm ved 1.900 o/min. 0-100 km/t: 13,8 sek. Topfart: 179 km/t. EU-mix: 19,2 km/l. Årlig ejerafgift: 3.240 kr.

Totaløkonomi: Peugeots biler er populære som brugte, specielt dieselversionerne, så derfor bliver afskrivningen beskeden. Regn medet minus på cirka 32 pct. eller ca. 66.000 kr. over tre år og 50.000 km.
Reservedelsindeks: 176
Service ekskl. materialer:
30.000 km: 722 kr.
60.000 km: 1.395,75 kr.
90.000 km: 722 kr.

Vi synes :
Fin bil med flot komfort, men flad motor. Vent på den kommende HDi med 110 hk

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...