Peugeot 3008 i nyt facelift
Anden generation, der kom i 2017, var allerede dengang en markant bedre bil end sin forgænger. 5 år senere er det sådan set stadig anden generation af 3008, der står på de bonede gulve hos Peugeot's forhandlere, men sidste år fik SUV'en et facelift.
Peugeot 3008 fås både med en 130 hestekræfters benzin- eller dieselmotor og som plugin-hybrid med enten 225 eller 300 hk.
Hvad koster Peugeot 3008?
I vores test nedenfor kan du læse vores test af den kraftigste 300 hestes plugin-hybrid, men inden da ser vi nærmere, hvad Peugeot 3008 koster:
- 3008 Plugin-hybrid med 225 hk - fra 351.990 kr.
- 3008 Plugin-hybrid med 300 hk - fra 539.990 kr.
- 3008 Diesel med 130 hk - fra 494.990 kr.
- 3008 Benzin med 130 hk - fra 447.990 kr.

Test af Peugeot 3008
Steen Bachmann
Familie-Peugeot med 300 hk
Årets Bil i Danmark 2017 holder sig godt efter et facelift med en ny kølergrill, nye forlygter, vertikale kørelys som på andre nye Peugeot’er og LED-baglygter med “løveklør”.
Det særlige Peugeot-cockpit, hvor man ser instrumenterne over rattet i stedet for igennem det, har fået en ny og mere moderne designet 10” skærm i midten med adgang til TomTom navigation i 3D, 360-graders kamera som i en Mercedes S-klasse, mulighed for at gemme energien i batteriet til senere brug og meget mere.
3008 er populær plugin-hybrid
Vi har gennem årene rost den mellemstore SUV ved adskillige lejligheder efter test af diesel- og benzinvarianter, som vi generelt har anset for attraktivt prissatte og alsidige valg til familier, der vil op i en høj bil.
I dag er 85 pct. af alle 3008’ere plugin-hybrider, og det kan undre, at det ikke er 100 pct., når man ser prislisten.
Her kan du glemme alt om diesel og benzin med høje afgifter og gå til plugin-hybriderne, som fås med 225 og 300 hk. Begge har 1,6-liters turbobenziner og 8-trins automatgear; den lille har forhjulstræk og en systemydelse på 225 hk, mens den store som testbilen har en elmotor på hver aksel og firehjulstræk.
Hvor langt kører 3008 på el?
Batteriet på 13,2 kWh er placeret under gulvet i bagagerummet, hvilket stjæler noget plads (125 liter). Det kan lades med op til 7,4 kW og præsterer en elektrisk rækkevidde på op til 63 km i WLTP-normen.
Det vil sige 50 km i virkeligheden ved blandet kørsel og 30 km på motorvejen med 130 km/t. Funktionen til at gemme el til senere brug er skjult langt nede i en menu, men det går an, for den virker fint.
Det må være en raket, når den har 300 hk? Næ, for giver man gas, farer benzinmotoren op i en skinger tone, så tag det roligt og nyd, at du får bil i stedet for afgifter for pengene. Og vælg så 225 hk-varianten til 351.990 hk (2023 priser).
Læs også: Test af Jaugar F-Pace.
Vi synes:
Teknikken virker godt, men det føles som overkill med så høj ydelse. Tag den med 225 hk.
Peugeot 3008 plugin-hybrid
Drivlinje: Forhjulstræk, 1,6-liters benzinmotor, elmotor, automatgear
Ydeevne: 225 hk, 360 Nm
Præstationer: 1-100 km/t 8,7 sek., topfart 225 km/t (135 km/t på el)
Elektrisk rækkevidde: 62 km (WLTP)
Dimensioner L/B/H: 4447/1841/1624 mm
Tilladt anhængervægt: 1250 kg (med bremser)