Biltest af Peugeot 207 CC 1,6 Sport
Biltest af Peugeot 207 CC 1,6 Sport© bilmagasinet.dk

Peugeot 207 CC 1,6 Sport

Når CC´en blomstrer

19. juli 2007 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Peugeots nye turbo-motor folder sig ud i CC-versionen

At køre åben bil er fantastisk. Men det sker ofte på bekostning af køredynamikken, fordi den åbne bil bliver tungere og mindre vridningsstabil. Det var tilfældet for Peugeot 206 C+C, og det er tilfældet i både Nissan Micra CC og Mitsubishi Colt CZC.

Af samme grund kan man som regel roligt vælge den motormæssigt svagere basis-version, fordi fornøjelsen ved en kraftigere version ofte ikke er pengene værd.
Men her overrasker 207 1,6 Sport CC. Den kraftige 1,6 liters turbomotor fra 207 GT, RC og Mini Cooper S gør en forskel.

En del af gevinsten skyldes givetvis, at 207 er overraskende stiv. Forruden arbejder kun lidt i forhold til bilens gulv, og det sikrer, at den i forvejen gode 207-dynamik stort set er i behold – i hvert fald med taget lukket. Og mens vi har efterlyst lavere, strammere undervogn og mere direkte styring i 207 GT Turbo (1,6 turbo 150 hk) – og ikke mindst i 207 RC (1,6 turbo 174 hk), så passer de 150 turbo-hk næsten perfekt i CC-versionen. Også selv om den er forholdsvis blød i affjedringen, men man forventer ikke mere, fordi det er en åben bil. Undervognen magter rigeligt de 150 hk, som til gengæld giver bilen et overskud, som man let forledes til at lege med. 207 1,6 Sport CC er en cabrio, man får lyst til at køre, ikke bare fordi den er åben, men fordi den ganske enkelt kører godt.

Samme oplevelse fås i Opel Tigra, men på bekostning af de to bagsæder, som uagtet de er små trods alt har en værdi. Dels kan man klemme én ind bag det forreste passagersæde, hvis det køres lidt frem, dels er det god bagageplads i en snæver vending.

Og taget fungerer enkelt og perfekt, som i forgængeren 206 CC.
Spørgsmålet er så, om den overraskende dynamik kan gøre 207 CC til andet end en pigebil. Den har i hvert fald fortjent det.

PEUGEOT 207 1,6 SPORT CC
Motor R4, 1.598 cm, 16V, turbo
Ydelse 150 hk ved 5.800 o/min
260 Nm ved 1.750 o/min
0-100 km/t. 8,6 sek.
Topfart 210 km/t
Forbrug EU-miks 21,1 km/l
Årlig ejerafgift 3.020 kr.
Vægt/last/påhæng 1.493/267/890 kg
Mål (L/B/H) 403/175/140 cm
Bagagerum 145/370 liter
Dæk 205/45R17V
Værditab 3 år/60.000 km ca.100.000 kr.(35 pct.)
Reservedelsindeks 111
Pris 333.317 kr.
Pris u/afgifter ca. 115.000 kr.

VI SYNES…Den bedste CC-model i klassen. Basta!
For en gang skyld får man ekstra fornøjelse ud af at vælge den kraftige version.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...