Biltest af Peugeot 207 1,6 S16 5-d
Biltest af Peugeot 207 1,6 S16 5-d© bilmagasinet.dk

Peugeot 207 1,6 S16 5-d

Ny kæledægge

14. juni 2006 af Bilmagasinet

Af: Morten B. Bek

206 er stadig på markedet, men 207 er en bedre bil - og desværre en del dyrere

Jeg har aldrig brudt mig om Peugeot 206. Så er det sagt, og det er ene og alene min mening. Sæderne er små og svampede, kørestillingen bygget til små franskmænd, jeg kan slå mig på det skinnende, grimt støbte plastik og affjedringen er stiv og urolig. Og kvaliteten er lige så ringe. Derfor er jeg skeptisk, når jeg nu skal bag rattet i den nye 207.

Fem døre, sølv-metallak og benzinmotor – det er sådan, mange danskere kender Peugeot 206 og det er efterfølgeren til den, der skal forsøge at komme min skepsis til livs.

Fagre, nye verden
Det begynder godt, det må jeg sige. Der er lækker plastik selv under rattet – og intet er sat på, som var det smidt ind i bilen med en skovl. Jeg trykker håndtaget til højdejusteringen i bund, justerer rattet ind til kroppen – og uden videre har jeg en rigtig god kørestilling i sportssæderne, som også passer til en fører over 175 cm. Der er generelt god plads og utroligt mange opbevaringsrum foran, og udsynet er godt med hjælp fra de ekstra ruder i fordørene og høje sidespejle.

Instrumenteringen og fordelingen af knapper er logisk og nem at gå til. Så godt gik det ikke i 206 – og for den sags skyld heller ikke i 407.

Op med ærmerne
Allerede inden jeg drejer nøglen, er min skepsis ved at fordufte, men så kører den sikkert dårligt?

Motoren i Peugeot 1,6 S16 har 110 hk, og indtil den nye 1,6’er med turbo og 150 hk, udviklet i samarbejde med BMW, er klar i 207, er den topmodel blandt de benzindrevne modeller. Over 100 hk til en bil i Fiesta-klassen lyder af voldsomt meget. Det er det også – hvis altså vægten er på linje med en Fiesta. 1.195 kg er ca. 150 kg mere end for en tilsvarende 206, og det kan virkelig mærkes. Gearene skal bruges flittigt, og motoren skal op i høje omdrejninger, hvis du skal have følelsen af at have overskud på vejen. Gearkassen er heldigvis letgående, og den typiske Peugeot-slaskhed lever man med, for hurtige skift går fint. Hvordan den kommende basis-model med 75 hk vil føles, tør jeg ikke tænke på.

Hvis 207 så var kedelig eller uinspirerende at køre (som f.eks. en Chevrolet Kalos), kunne motoren være mindre væsentlig. Her bliver jeg endnu engang overrasket. Den opfører sig voksent på vejen, og det er ikke en selvfølge i klassen. Fornem affjedringskomfort, let og ret præcist styretøj og sikre køreegenskaber med ESP og kraftige bremser til de kritiske situationer.

Omkring 200.000 kr. er trods et pænt udstyrsniveau med aircon, alu-fælge og læderrat mange penge, for den 17 cm længere 307 med 88 hk koster det samme og har mere plads. Men jeg vil nu sagtens kunne forstå, hvis danskerne igen gør en ny lille Peugeot til en fast del af top 10-listen over de mest solgte biler.

PEUGEOT 207 1,6 S16 5D
Motor R4, 1.587 cm3, 16V
Ydelse 110 hk ved 5.750 o/min
147 Nm ved 4.000 o/min
0-100 km/t. 10,6 sek.
Topfart 194 km/t.
Forbrug EU-miks 14,3 km/l
Årlig ejerafgift 2.520 kr.
Vægt/last/påhæng 1.195/475/960 kg
Mål (L/B/H) 403/172/147 cm
Bagagerum 270/925 liter
Dæk 195/55R16V
Værditab 3år/60.000 km ca. 72.000 kr. (37 pct.)
Reservedelsindeks 106
Pris 198.990 kr.
Pris u/afgifter ca. 65.000 kr.

VI SYNES…Peugeot 207 hører til blandt de bedste i klassen, men motoren i S16 har meget at slæbe på – og priserne er betydeligt højere end for 206.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...