Biltest af Peugeot 207 1,6 HDI S16 5-d
Biltest af Peugeot 207 1,6 HDI S16 5-d© bilmagasinet.dk

Peugeot 207 1,6 HDI S16 5-d

Kvalitetsproblemer?

18. september 2006 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Fed bil og fremragende motor, men finishen er set bedre

Peugeots bedste motor, 1,6-liter HDi, lader ikke 207 i stikken. Den fremragende, villige og bumstærke dieselmotor med common rail-teknologi er det bedste valg i den større 407-serie. Ikke uventet er motoren også en fornøjelse at køre i en 207, som generelt er en flot og velkørende supermini. Den er ikke så rummelig på bagsædet, som den giver indtryk af, og man savner også lidt opfindsomhed i kabinen. Men den kører fremragende og fungerer godt i dagligdagen, og HDi-motoren på 109 hk giver den masser af power og klarer alligevel over 20 km/l. Morten Bek tog konsekvensen i sidste nummer af Bil Magasinet (nr. 180) og kårede Peugeot 207 som den bedste minibil.

Så langt så godt.

Men de to testbiler, Bil Magasinet nu har haft adgang til i Danmark, har rejst spørgsmål om kvaliteten. Begge har været færdige biler fra den almindelige serieproduktion med ca. 3.000 km på tælleren, og der har været fejl på begge. De har stillet med en finish, der knapt er en vest-europæisk bil værdig.

Den første tabte koblingsarmen midt i et befærdet kryds. Jeg kunne selv sætte den på igen, men hvordan kan det ske? Den anden hylede i bremserne, nøglen faldt fra hinanden, og så havde den samlinger, der var så skæve, at man blev søsyg af at se på dem. Endelig havde begge biler skarpe og upolerede støbekanter i dørlommerne.

En ting er finish, noget andet er kvalitet. Det, at der er støbekanter på dørlommerne, behøver ikke betyde, at en Peugeot 207 falder fra hinanden før tiden. Men det er svært at overse og svært at forestille sig, at bilen er godt skruet sammen, når det gaber og vrider sig mellem kofanger og forskærm.

Jeg dømmer ingen til døden i denne ombæring. Men de næste nye Peugeoter, der falder forbi min vej, vil blive nøje gransket. Du hører nærmere.

PEUGEOT 207 1,6 HDI S16 5-D
Motor R4, 1.560 cm³, 16V, turbodiesel
Ydelse 109 hk ved 4.000 o/min
260 Nm ved 1.750 o/min
0-100 km/t 10,1 sek.
Topfart 193 km/t.
Forbrug 20,4 km/l
Årlig afgift 3.220 kr.
Vægt/last/træk 1.228/482/980 kg
Mål (L/B/H) 403/172/147 cm
Bagagekapacitet 270/1.195 liter
Dæk 195/55R16V
Værditab 3 år/60.000 km ca. 55.000 kr. (33 pct.)
Reservedelsindeks 124
Pris 241.190 kr.
Pris u/afgifter ca. 89.247 kr.

VI SYNES… Vi vurderer på egenskaber, og en lækker bil med en fed motor fortjener fem stjerner. Men vi holder øje med den fejlbefængte 207’er...

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...