Udefra genkender man kun 99 g-udgaven på, at den aldrig ses på en tankstation...
Udefra genkender man kun 99 g-udgaven på, at den aldrig ses på en tankstation...© bilmagasinet.dk

Peugeot 207 1,6 HDI 99g

Selv i det bidske, danske vintervejr er det let for pendleren at tjene ekstra grønne point i ny 207'er

8. januar 2010 af Carsten Nymann

 

Tallene er grønne nok til at give selv miljøministeren røde kinder. 26,3 km/l og en CO2-udledning på 99 g/km, det er hvad Peugeot lover med sin helt nye øko-207, som netop er lanceret i Danmark.

Vi har haft muligheden for at køre første korte test-tur midt i det danske vintervejr, og den umiddelbare konklusion er, at den grønne løve er rigtig vellykket. Med de aktuelle kuldegrader og en lidt for kort testrute er det vanskeligt at konkludere noget endeligt om forbruget, men på vores tur rundt i by og landskab nåede vi let op på 20 km/l uden decideret at ændre kørestil. På en sommerdag og med varsom speederfod bør det være relativt let at nærme sig den opgivne norm.

Men vigtigst af alt er, at du som bilkøber i Peugeot 207 99g ikke går på køb med dine behov for at tjene lidt grønne point til samvittigheden.

Mangler aldrig kræfter
Du får fem døre og alt det udstyr, du ellers ville putte i din privatbil, og trods en pænt høj gearing mangler øko-207'eren aldrig kræfter. Det skyldes, at den er baseret på den fine og støjsvage 1,6-liters HDi, som har kræfterne til at slæbe bilen ved lave omdrejninger.

Samtidig skal du ikke bekymre dig mere om pålideligheden end i en almindelig 207, for de kneb som Peugeot har benyttet til at reducere udledningen og sænke forbruget fra de vanlige 22,2 km/l er simple og ikke styret af elektronik eller yderligere filtre. Som nævnt er gearkassen optimeret, motorstyringen er ændret og vindmodstanden er mindsket ved hjælp af spoilere og en mild sænkning.

Yderligere teknologi så som automatisk start/stop-funktion, der findes hos flere konkurrenter, kommer først til Peugeot-programmet senere. Af samme grund matcher Peugeot'en ikke helt den kommende VW Polo Bluemotion, der er opgivet til hele 30,3 km/l. Omvendt placerer den sig midt i feltet af de økomodeller, der allerede er på markedet nu.

207 99g koster 194.990 kr, hvilket er ca. 5.000 kr mere end en almindelig 207 1,6 HDi. Til gengæld har økovarianten som standard fartpilot/begrænser og indfarvede sidelister.

 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...