Biltest af Peugeot 206  RC
Biltest af Peugeot 206 RC© bilmagasinet.dk

Peugeot 206 RC

I sne og slud – RC skal bare ud

20. februar 2004 af Bilmagasinet

Af: Karsten M. Lemche

Intet skal stå i vejen for en køretur i en Peugeot 206 RC med 177 hk under hjelmen

“Dårligt vejr findes ikke – kun dårlig påklædning”, lyder en små-fanatisk spejder-læresætning. Men den er faktisk go´ nok – i hvert fald hvis overtøjet er en Peugeot 206 RC. For så er der intet, jeg gentager intet, vejr, der skal stå i vejen for en køretur.

Det er ellers ikke kærlighed ved første blik mellem RC og jeg – måske fordi jeg går i små sko den dag. Men det er Peugeoten, der starter. I stedet for 17-tommer fælge og atletik-gummi hviler den poterne på 16-tommer fælge og vintermokkasiner. Jeg bider lidt i kinden, da jeg ser det, for mit forhold til vinterdæk er noget anstrengt, hvis ikke lige det er polarstorm. Vejrudsigtens profetier om en uge med sne og slud undskylder selvfølgelig fodtøjet. Men den lille bil, der forsøger at ligne en FDF-spejder i sin nyvaskede, blå uniform, er svær at få respekt for. Tilmed ser den lidt undskyldende ud med det samme overbid og indfaldne hage som de andre i familien. Hvor pokker er den WRC-spoiler, der kunne få bilen til at se lidt mandig ud?

Nu er det ikke fair at skue hunden på hårene – til gengæld ville jeg gerne møde den orangutang, der har stået model til kørestillingen! Når benlængden til pedalerne er afpasset, kan jeg kun lige nå rattet, der ikke kan justeres i længden. Heldigvis er der endnu ikke nogen, der er død af at køre med bøjede ben, tænker jeg og kører det superlækre alcantara-sæde frem, til jeg nærmest sidder i Lotus-stilling.

Sæderne er superfede, men det er lidt en skam, at du skal sidde på det eneste i kabinen, der virkelig adskiller RC fra 206 GTi. Kulfiber-looket på midterkonsollen lægger du alligevel ikke rigtig mærke til, når du cruiser gennem byens tusmørke for at finde en Brian, du kan køre om kap med. Okay, det lyder ikke særlig modent, men det er altså svært at lade være. Peugeot har nemlig forlænget første gear på RC, så det først afleverer depechen til andet gear ved 70 km/t. – her er de fleste andre allerede sat af. Og hvis modstanderen insisterer, fodrer du bare løven med andet og tredje gear – det er alligevel dens livret.

Desværre er der også ris til gearkassen: Godt nok er skiftet bedre end i andre 206’ere, men skiftene er stadig lidt lange og løse – og jeg frygter, at lidt slitage blot gør det værre. Desuden er det svært at tale sammen på motorvejen, fordi femte gear er så lavt, at motoren altid får det sidste ord. Et overgear ville være rart på længere stræk, så kan du også bedre nyde den ratbetjente cd-radio, som er er en del af standardudstyret sammen med regnsensor og klimaanlæg.

Racerhjertet under motorhjelmen er forfinet af det franske tuningsfirma Mecachrome, der også har haft en finger med i Formel 1. Pilleriet har gjort underværker for den lidt for godmodige motor fra 206 GTi – 42 underværker for at være helt præcis. Så effekten er nu på 177 aggressive heste. Formlen indeholder blandt andet variable knaster, der giver bryggerkrikker ved lave omdrejninger og hidsige arabere over 5.000 o/min. Det dur – også i fedtet føre, for 206 RC er udstyret med meget overbevisende antispind, der kun regulerer så meget, at du altid kan accelerere hurtigt. Sammen med ESP giver det bilen og chaufføren magt og lyst til at køre i al slags vejr.

Vist er der små skønhedsfejl på RC’eren, men den er stadig en bil, du ikke kan lade stå, om det så hagler eller sner. 206 RC er et stykke lækkert overtøj, du ikke ønsker at tage af.

Peugeot 206 RC

Tekniske data: Motor: Motor: R4, 1997 cm3, 16V. Ydelse: 177 hk ved 7.000 o/min, 202 Nm ved 4.750 o/min. 0-100 km/t.: 7,5 sek. Topfart: 220 km/t. Brændstofforbrug: EU-miks: 11,6 km/l. Årlig ejerafgift: 4.500 kr. Egenvægt: 1050 kg. Mål (L/B/H): 384/165/143 cm. Bagagekapacitet: 245/1.130 liter.
Totaløkonomi: Mange vil drømme om at købe en Peugeot 206 RC – også brugt. Desværre kan drømmen blive til et forsikrings-mareridt for en eventuel køber. Regn derfor med et tab på 39 pct. (ca. 117.000 kr.) over tre år/50.000 km.
Reservedelsindeks: 113
Service ekskl. materialer:
10.000 km: gratis eftersyn
30.000 km: 797 kr.
60.000 km: 1.806 kr.
90.000 km: 797 kr.
Pris: 299.990 kr.

Jeg synes... Peugeot 206 RC er den bil, som 206 GTi burde have været. Selvom Honda Civic Type-R kan give den stryg, er den stadig en fed, lille bil.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...