Biltest af Peugeot 206 1,4 HDi SW
Biltest af Peugeot 206 1,4 HDi SW© bilmagasinet.dk

Peugeot 206 1,4 HDi SW

Benzinens banemand

24. april 2003 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Peugeots lille 1,4-liters dieselmotor gør det godt i 206 SW, men sport og spræl bliver der aldrig tale om.

For nogen tid siden lavede jeg en artikel om afgifterne på bilismen, og her gik det for første gang op for mig, at diesel ikke er et andenrangs-brændstof. Uden afgifter er diesel faktisk et dyrere produkt end benzin. Når diesel er billigere end benzin på tankstationen, skyldes det kun, at afgiften på diesel er lavere end på benzin. I Nordeuropa har personbilsdiesel alligevel en klang af langturspendler. Den hårde motorgang og langsommelige acceleration er et nødvendigt onde for folk, der vil køre langt økonomisk.

Men en stor del af os ville faktisk være godt tjent med Peugeots lille 206 stationcar med den nye 1,4 liters HDi-motor, for den er en praktisk minibil. Nåh ja, den løber da op i 183.000 kr., men for de penge får man ikke bare en minibil, man får også en nydelig stationcar med dobbelt bagdør (bagruden kan åbnes for sig), pænt bagagerum og rimeligt udstyr. Man kan sågar argumentere for, at det er en rimelig pris uden at tage dieselmotoren i betragtning.
Peugeots lille dieselmotor har en klassisk ‘HDi’-motorgang. Den er umiskendelig diesel, men dæmpet og ikke så hård og ucharmerende som VW´s pumpe/dyse-motorer.
Hvis det daglige transportbehov består af almindelig personbefordring og lejlighedsvis transport af en gine, eller hvad vi danskere nu kan finde på at hælde i bilen – ja, så er du ikke langt fra målet. Peugeot 206 SW 1,4 HDi gør sig nemlig godt i den slags trafik, som de fleste af os lider med 90 procent af tiden. 90 procent – det er da meget godt!?

Men de sidste ti procent – dem hvor du kører bil, bare fordi det er muligt, sjovt og udfordrende – dem kan den lille dieselmotor ikke gøre meget for. På motorvejen slipper ressourcerne hurtigt op, og på udfordrende vej er omdrejningsspændet for lille. Det er synd, for den lille 206 har det i sig.
Så med 206 SW 1,4 HDi er vi tilbage ved dieselbilernes udgangspunkt: Den er god for de, der kan have fornøjelse af den gode brændstoføkonomi. Vi andre får stadig mere ud af den billigere benzinvariant.

Peugeot 206 1,4 HDi SW

Tekniske data: R4, 1.399 cm3, 16V. Ydelse: 68 hk ved 4.000 o/min, 150 Nm ved 1.750 o/min. 0-100 km/t.: 15,6 sek. Topfart: 168 km/t. EU-miks: 22,7 km/l. Årlig ejerafgift: 1.840 kr. Mål (L/B/H): 406/166/144 cm. Bagagekapacitet: 313/1.136 liter. Vægt: 1.025 kg.
Totaløkonomi: Den lille, praktiske privat-diesel bliver mere og mere eftertragtet på brugtmarkedet. Afskrivningen bliver lav. Efter tre år og 50.000 km har den tabt ca. 30 pct. (55.000 kr.)
Reservedelsindeks: 81
Service ekskl. materialer:
20.000 km: 740,75 kr (gratis 10.000 km-tjek)
40.000 km: 1.432 kr.
60.000 km: 740,75 kr.
Pris: 182.990 kr.

Vi synes...Gode, men kedelige diesel-dyder i fin familiebil

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...