Biltest af Peugeot 1007 Sporty 1,6 aut.
Biltest af Peugeot 1007 Sporty 1,6 aut.© bilmagasinet.dk

Peugeot 1007 Sporty 1,6 aut.

Giv mig hellere 1001 nat...

18. august 2005 af Bilmagasinet

Af: John Sørensen & Thomas Hjortshøj

Smart tænkt med skydedøre – i praksis kniber det med begejstringen for Peugeot 1007

Første indtryk: Peugeot 1007 er ret kolossal af sådan en lille bil at være. Bygget i højden i en grad, at den aldrig bliver en køn kompakt bybil som f.eks. den gamle 106.

Andet indtryk: 1007 består mere af skydedøre end af bil. OK, det er vel også meningen med apparatet, der ser ud til at skulle flytte en masse luft. Pininfarina må ha’ fået rigtigt mange penge for at lægge navn til 1007.

De enorme dørhåndtag er mig også en kilde til undren. Hvorfor montere supersize-greb som på min frontlæsser, når du bare skal trykke på fjernbetjeningen for få døren til at glide op i fuldautomatisk slowmotion? Adgangen til kabinen er ret nem – det er faktisk bare at fortsætte i jævnt trav ind gennem den ca. én kvadratmeter store dør, der ikke står tilbage for dén, du møder i en HT-bus.

Sæderne er naturligvis for korte – det er business as usual i mikro-mpv’er, at man snyder på vægten med pygmæ-sæder, så der ser ud til at være mere plads, end tilfældet er. Bagsædet kan da bruges, hvis det køres bagud, men gæt selv, hvor meget bagageplads, der så er tilbage i en 3,73 meter kort Peugeot 1007.

Lad os lukke kareten. Det sker ved et tryk på en knap i dørkarmen. Summe, summe, knurre, knurre… og bilen er lukket. Næste skridt i retning af en køretur er forsøget på at nå sikkerhedsselen. Var det ikke for mit ekstremt smidige korpus, ville jeg sikkert sidde og vride mig efter selen endnu. Dørene går så langt bagud på deres glidetur, at selerne befinder sig et eksotisk sted fjernt fra alt, hvad der minder om førersædet.

Skydedørene skal også ha’ skyld for, at armlænene er nærmest ikke-eksisterende. Så kan man sidde dér og flagre uden støtte til albuerne.

Jamen, det er da praktisk og sikkert med skydedøre, hører jeg nogen sige i forbruger-øresneglen. Yes, på en varevogn er det rigtig godt. Men hvor mange andre bilister tror du vil juble, når du har parkeret klods op af dem og sagtens kan komme ud – mens de sidder og banker deres sidedør fortvivlet mod din nye 1007?

Noget helt andet er så, hvis Peugeot kan få 1007 indrettet og godkendt som invalide-bil – så er der perspektiv i sagerne.

Vel tilbage bag rattet (undskyld, jeg var lige omme efter sikkerhedsselen…) noterer jeg mig, at denne luksus-udgave har ”2Tronic”-automatgearskifte med manuel skiftemulighed, hvor du kan bruge skiftepalerne bag rattet eller selve gearvælgeren. Det er smart nok i en bybil, men selve funktionen af skiftet virker abrupt og fordyrer bilen, der i forvejen er rigelig pebret. Med 109-hestes 1,6-benzinmotor og aut.gear er vi i luftlaget 220.000 kr., plus radio, lak og tagbøjler – 230.000 kr. i runde tal!

Det er helt forkert for en nøgternt betragtet lille tre-dørs bybil, selv om du får den billigste for 180.000 kr.

Nej, kom igen, når bilen er færdigudviklet, og prisen har fået cuttet.

PEUGEOT 1007 SPORTY 1,6 AUT.
Motor R4, 1.587 cm3, 16V
Ydelse 109 hk ved 5.800 o/min 147 Nm ved 4.000 o/min
0-100 km/t. 12,6 sek.
Topfart 190 km/t.
Forbrug 15,2 km/l
Årlig ejerafgift 2.520 kr.
Vægt 1.200 kg.
Mål (L/B/H) 373/166/162 cm.
Bagagekapacitet 178/1048 liter
Dækmontering 195/50R16H
Værditab 3 år/60.000 km Sandsynligvis stort…
Reservedelsindeks 88
Pris 219.990 kr.
Pris uden afgifter ca. 80.000 kr.

VI SYNES…Måske en vigtig bil i det parisiske trafik-kaos. Men prisen for skydedørene er høj i mønt, design og bilens øvrige brugbarhed

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...