© bilmagasinet.dk

Paris: Peugeot med fiks fremtidsbybil

Elektrisk betjente mågevingedøre og hybridteknologi giver et hint om mærkets kommende modeller

5. oktober 2010 af Steen Bachmann


Med HR1 præsenterer Peugeot en konceptbil, der mikser biltyper som bybilen, coupéen og SUV´en. Den er kompakt med en længde på 369 cm og korte overhæng for og bag, og har elektriske mågevingedøre, som sikrer en let adgang uanset parkeringsforholdene.

HR1 viderefører Peugeots nye designlinje med samme forlygter som konceptbilen SR1 og en ”flydende” kølergrill, der synes løsrevet fra resten af karosseriet. En "double bubble” bagrude minder om taget på sportscoupéen RCZ, og her er LED-baglygter med særligt juvellook, der ses nat og dag.

I kabinen er her et futuristisk ”man-machine interface” kontrolsystem, som betyder, at føreren kan styre og vælge funktioner af radio, navigation og aircondition ved en simpel bevægelse med hånden. Føreren kan desuden vælge at lade passageren ved siden af sig foretage menuvalget, idet bilen er udstyret med en bærbar PC skærm, som gør det muligt for passageren at se samme data som på displayet i instrumentpanelet.

© bilmagasinet.dk

HR1 er udviklet til unge byboere, der vil have en smart og sjov bil med plads nok til fritidsudstyr som cykel og andet skrammel. Bagagerummet har fladt gulv og sider og kan rumme 734 liter. Kabinen kan lynhurtigt ændres til at kunne rumme tre eller fire passagerer takket være et særligt system, og med begge bagsæder oppe kan bagagerummet rumme 180 liter.

Motoren er en ny 3-cylindret 1,2 THP benzinmotor, der yder 110 hk. Den er kombineret med en elmotor, der yder 37 hk og det giver en samlet ydelse på 147 hk. HR1 kører 28, 5 km/l og har en CO2-udledning på 80 g/km.

Peugeot har ingen umiddelbare planer om en serieproduktion, men elementer fra bilen vil dukke op i kommende serieproducerede modeller.

 

 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...