Biltest af Hyundai Accent 1,5 Sport
Biltest af Hyundai Accent 1,5 Sport© bilmagasinet.dk

Hyundai Accent 1,5 Sport

Sport af navn, ikke gavn.

26. april 2001 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj

Accent trækker i joggingtøjrt, men det er kort med sport

LAD DET VÆRE slået fast med det samme: Selv om jeg betragter mig selv som værende nogenlunde fit, bliver jeg ikke en Carl Lewis ved at drikke en kasse sportsvand fra Super Brugsen. Den samme realitetssans kunne Hyundai have brugt, og så ville Accent Sport være forblevet en ide i hovedet på marketingsfolkene. Men nu er den her altså.

For at alle andre på vejene ikke skal være i tvivl om, at vi har med en seriøs racer at gøre, er Accent trukket i et ægte killerlook med skørter, hækspoiler og flotte 15 tommer-alufælge. Accent har aldrig været nogen skønhedsåbenbaring, og det sportslige dress har absolut ikke hjulpet i den henseende.

Kabinen er piftet op med rat og gearknop i læder, specielt sædeindtræk og en sportsinstrumentering, der lyser i en underlig, sulfo-agtig farve. Når jeg sidder i de bløde sæder, er associationerne om sport lige så langt væk, som når jeg sidder og ser Superliga-fodbold i min bløde lænestol søndag eftermiddag. Men Accent kan redde æren endnu, for i pressemeddelelsen står der, at den 1,5-liters, 16-ventilede motor yder 102 veltrimmede hestekræfter, og undervognen er hårdere, så den skulle give en sporty fornemmelse.

Motoren overrasker i det mindste positivt ved at gå frisk til biddet, den trækker fint over en bred skala og stryger forbi 100 km/t på respektable 10,5 sek. Men den udfører arbejdet med en flad lyd, der absolut ikke virker sportslig. Gearskiftet veksler mellem at være letgående i nogle gear og knoklet mellem andre gear, så glem alt om kort og præcis vandring.

Det er også kort med sport, når vi taler køredynamik. Vi hev Accent ud på Køreteknisk Institut i Roskilde, hvor den ikke just brillerede på keglebanen og i svingmanøvrerne. Undervognen savner balance og er stadig meget blød, og svingene er ingen fornøjelse med krængning, understyring og upræcist styretøj. Som familiebil kører Accent fint, men som sportshatch brister illusionerne.

Glem alt om sport, og Accent er en udmærket, gennemsnitlig veludstyret hatchback til en god pris inklusive klimaanlæg. Men er det sport, du går efter, så glem Accent. Spar 15.000 kr. og tag en Citroën Saxo med 98 hk - eller hiv 5.000 kr. mere ud af sparebøssen og køb en Peugeot 206 S16 med 109 hk.

Hyundai Accent Sport 149.995 kr.

Tekniske data
Motor: 1.495 cm3, 16V. Ydelse: 102 hk ved 5.800 o/min., 134 Nm ved 3.000 o/min. 0-100 km/t: 10,5 sek. Topfart: 179 km/t. EU-mix: 14,7 km/l. Årlig ejerafgift: 2.420 kr.

Totaløkonomi:

Reservedelsindeks: 109
Service ekskl. materialer:
Ikke oplyst

Vi synes:
Køb en Citroën Saxo Sport eller Peugeot 206 S 16

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...