© bilmagasinet.dk

Første billeder: Peugeot 308

Peugeot har offentliggjort de første fotos af den helt nye Peugeot 308. Ventes til Danmark til efteråret

14. maj 2013 af Mikkel Thomsager

308-nummeret er det samme, men alt andet er skabt fra bunden af i den nye Peugeot 308, der får verdenspremiere på biludstillingen i Frankfurt i september.

Den nye 308 bygger videre på de linier, som Peugeot præsenterede med den nye 208. Det vil sige et kompakt muskuløst udtryk med signaturfront med led-kørelys og -baglygter, der trækkes videre til bilens sider i streger.

© bilmagasinet.dk

© bilmagasinet.dk

To markante streger på bilens sider antyder dog en større og mere rummelig bil, hvilket selvsagt også er tilfældet, selv om den nye 308 med sine 425 cm faktisk er tre cm kortere end forgængeren. Ikke desto mindre skulle bagagerummet være vokset fra (for klassen) gennemsnitlige 348 liter til klasseledende 470 liter.

Hvad det betyder for pladsen ved bagsædet er endnu uvist. Netop her var den gamle 308 klasseledende.

© bilmagasinet.dk

Videreudviklig af 208-kabinen
Også i kabinen genfindes træk fra 208. Det gælder først og fremmest den specielle instrumentplacering, der også i 308 sidder, så urene betragtes hen over rattet frem for gennem det. Peugeot kalder det "Head-up" instrumentering.

Standard bliver en 9,7" trykfølsom skærm, der bruges til al sekundær betjening.

© bilmagasinet.dk

Den nuværende 308 er fra 2007, men den bygger I store træk på 307-modellen, der kom I 2001, så det er et stort generationsskifte, Peugeot nu gør klar til. Den nye 308 bliver således den først Peugeot, der gør brug af PSA's (Citroën/Peugeot) nye EMP2 platform (Efficient Modular Platform 2).

EMP2 havde verdenspremiere i Citroën C4 Picasso, som heller ikke er introduceret endnu. Den præsenterer blandt andet et nyt og mere kompakt baghjulsophæng, som skulle gavne både køreegenskaber og rummelighed.

© bilmagasinet.dk

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...