© Tibo

Første test: Den nye Peugeot 208 er en lille charmetrold

En helt ny generation af den franske mini er klar til nytår med kækt design, lavere vægt og frit valg mellem benzin-, diesel- eller elmotor. Læs vores førstehåndsindtryk og få startprisen på den nye Peugeot 208 her.

28. oktober 2019 af Søren Juul

Hvor er vi?

Vi er taget til den internationale præsentation af Peugeot 208, der foregår på vejene omkring Lissabon. Testruten består primært af betalingsmotorveje med frisk asfalt og slidte landeveje. Bil Magasinet er inviteret til Portugal af den danske Peugeot-importør. 
© Tipo

Hvad er nyt?

Stort set alt mellem nummerpladerne. Den nye 208 bygger på Peugeot's CMP platform (Common Modular Platform), der kan tilpasses forskellige drivmidler, herunder el. Rent fysisk er modellen blevet lidt længere, bredere, lavere - og op til 30 kg lettere end forgængeren. Samtidig fås modellen nu med komfort- og sikkerhedsudstyr, som blev introduceret i den større 508.

Designet ser skarpere ud og er med bid. Testbilen har i hvert fald, hvad der ligner lodrette, hugtands-agtige LED-kørelys, og LED-forlygterne skal ifølge Peugeot ligne løveklør. De blanksorte skærmkanter, der følger med på de højere udstyrsniveauer, vækker minder om Peugeot 205 GTI fra de gode, gamle dage, mens det dekorative, blanksorte bånd mellem baglygterne knytter modellen til den moderne del af Peugeot-familien. 

Hvordan er kabinen i den nye 208?

Bredskuldrede typer, og folk i god fodermæssig stand, vil nok finde den en anelse trang. I hvert fald fra forsædet. Men det er et rart sted at opholde sig. Det virker som om, at Peugeot har krympevasket interiøret fra 508'eren, komplet med lækre, bløde materialer på instrumentbordet, digitale instrumenter og en bred midterkonsol mellem forsæderne. Den sidste optager plads, men skaber en herlig cockpit-fornemmelse og er forsynet med praktiske aflæggerum.

På bagsædet er pladsen heller ikke prangende, men der kan sidde en voksen på 180 cm uden bentøj eller frisure kommer i nærkontakt med bilen.
 
Er du lun på den elektriske e-208 har vi en god nyhed: Batteripakken ligger under gulvet, hvor udstødningssystemet plejer at være, så elektronikken stjæler hverken plads i kabinen eller i bagagerummet. 

208'eren har seneste geeration af Peugeots i-cockpit (digitale instrumenter), men afhængig af, hvordan du justerer dit sæde, kan ratkransen spærre for udsynet. 

© Søren Juul

Kommer Peugeot 208 som GTI?

Nej, desværre. Peugeot har på forhånd lagt den sjove GTI-variant i graven af hensyn til det samlede CO2-regnskab, men der er gode muligheder for at finde en motor, der passer til dit behov.

Skal der benzin i tanken, kan du vælge mellem 75, 100 eller 130 hk fra en 3-cylindret 1,2-liters motor. Skal du pendle langt, kommer 208 med en 1,5-liters dieselvariant med 100 hk. Alternativt kan du vælge 208 som ren elbil med 136 hk og en opgivet rækkevidde på 340 km. 

Bagagerummet med fornuftig plads til et par trolleys. Pladsforholdene er de samme i 208 uanset hvilket drivmiddel den kører på. 

© Søren Juul

Hvad skal den koste og hvornår kan jeg købe den nye Peugeot 208?

Importøren forhandler stadig priser med fabrikken, men de har meldt et par priser ud allerede nu. Peugeot 208 kommer til Danmark i januar og starter ved 149.990 kr med 75 hk benzinmotor og laveste udstyrstrin, Active. Den elektriske e-208 starter ved 239.990 kr, når den lander i Danmark i slutningen af februar. 


Når man har valgt sin motor, skal man derefter vælge mellem de fire forskellige udstyrstrin, Active, Allure, GT-Line og GT. 

Udstyrsniveauer Peugeot 208

Active
16" stålfælge, multijusterbart rat, 7" trykfølsom skærm, Apple CarPlay, aircondition, start/stop, let tonede ruder bag, el-sidespejle med varme, fartpilot, LED kørelys

Allure 
+ ift. Active
16" alufælge, p-sensor bag, aut. klimaanlæg, LED baglygter + regn- og lyssensor, Bluetooth, el ruder bag, multifunktionslæderrat, Peugeot I-cockpit, nøglefri start, mørktonede ruder bag, 

GT-Line
+ift. Allure
17" alufælge, fuld LED forlygter, automatisk fjernlys, p-sensor for og bag, bakkamera, sportssæder, Safety Pack, el-sammenklappelige spejle, LED for- og baglygter

© Tipo

Hvordan kører den så?

Det har vi skrevet en længere artikel om i det kommende nummer af Bil Magasinet, men du kan få en forsmag lige her. 

208'eren er en sprudlende lille humørbombe med en stor appetit til at tage rundkørsler og sving i kækt tempo, men det kræver, du vælger den med den rigtige motor.

Den 75 hk benzinvariant er træg i optrækket, dens 5-trins manuelle gearkasse er knoklet som i gamle dage. Den 100 hk benzinvariant med turbo og 6-trins manuelt gear får derimod smilet frem på læben med en større appetit på omdrejninger og kræfter nok til at sætte skub i bilen. Og så er der den 130 hk benzinvariant, der kun fås med automatgear, som på papiret er kvik som en gammel 205 GTI, men i praksis byder på en tilbagelænet, komfortabel køreoplevelse. 

E-208 er glimrende i byen, men batteriet lægger cirka 300 kg til egenvægten, hvilket har fået ingeniørerne til at stramme undervognen op på den elektriske variant, at komforten lider nød og bilens appetit på sving mindskes. 

Læs meget mere om den nye Peugeot 208 og de forskellige motorvarianter i et kommende nummer af Bil Magasinet.

© Tipo

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...