Den nye Peugeot 308 måtte nøjes med en 3.-plads ved kåringenaf Årets Bil i Danmark 2014, distanceret af Mazda 3, der fik blot ét point mere (129 mod 130 point). Den vindende Skoda Octavia fik 144 point.
Det var også min vurdering, af Mazda 3 er en anelse mere interessant end Peugeot 308, om end det er decimaler, der skiller dem.
Denne variant af Peugeot 308 med den nye 1,6 liters THP-motor er måske den mest vellykkede benzinudgave. Hidtil har den 120-hestes version af Peugeots 1,6-liters motor været uden turbo. Den har stadig kun 125 hk, men nu har den turbo, hvilket giver motoren en utrolig jævn effektudvikling.
Angiveligt er der tale om mellemløsning. Motoren er kun i programmet, til Peugeot er klar med den 130-hestes version af den nye 3-cylindrede motor, men det vil være synd og skam, hvis den lille 1,6 turbo udgår.
Køreegenskaberne er friske. Der er fin direkte styring med overgang til overstyring ved speederslip (sådan skal det være efter min mening), og så er retningsstabiliteten ved motorvejsfart usædvanlig god, hvilket giver 308 den grundlæggende rejsekvalitet, som ofter er et Peugeot særkende.
Bagagerummet er større end gennemsnittet. Til gengæld er pladsen på bagsædet lidt ringere end gennemsnittet for bilklassen og markant ringere end i forgængere, og siddepositionen er lidt akavet, fordi sædehynden sidder lavt for at sikre tilstrækkelig loftshøjde.
Førerpladsen er speciel med sine højt monterede instrumenter. Lige som i Peugeot 208 skal de betragtes hen over frem for igennem rattet som på alle andre biler. Jeg kan godt vænne mig til det, men jeg ved ikke om det ser godt ud.
Peugeot har gjort et stort nummer ud af, at finishen i kabinen er stærkt forbedret. Jeg er endnu ikke helt overbevist. Der er både gode og dårlige løsninger. Eksempelvis er det i sig selv fornemt med trykfølsom skærm (standard i Acitive), den virker bare ikke særlig eksklusiv.