© bilmagasinet.dk

En fis i en tank

Peugeot/Citroën er langt fremme med et system, hvor bremseenergi gemmes som komprimeret luft

27. februar 2013 af Mikkel Thomsager

Når du bremser din bil, går der en masse energi til spilde. Hvordan kan vi udnytte den?

Det er der flere bud på. I Formel 1 hedder det KERS. Mazda har lavet e-Loop, som  gemmer el på kort tid. Citroën og Peugeot (PSA) er på vej med et nyt system, hvor energien opbevares som komprimeret luft.

Tanken er, du aktiverer en kompressor, når du træder på bremsen, i stedet for en almindelig mekanisk bremse. Kompressoren presser luft sammen i en lufttank. Når du accelererer igen frigives den komprimerede luft af samme kanal, som den blev komprimeret, det vil sige via bilens trækaksler. Hermed medvirker den til at give bilen energi under acceleration.

Netop accelerationer er de dyreste i forhold til bilens brændstofforbrug, hvorfor en "gratis" trækhjælp vil kunne reducere brændstofforbruget i en almindelig bil betydeligt.

Det lyder måske komisk, men den er god nok. PSA, som har opfundet systemet, ser et stort potentiale i det, hvilket understreges af, at koncernen er gået sammen med Bosch om at videreudvikle det.

Det er simpelt og forholdsvis kompakt, det er helt ufarligt at bruge, og så er det miljøvenligt, fordi der slet ikke udledes affaldsstoffer: Samtidig sparer det sparer både brændstof og bremseslid.

Hvornår vi ser det i en produktionsbil, er endnu uvist.

Her er en lille video, der viser, hvordan systemet fungerer.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...