Biltest af Citroën Berlingo 1,6 16V Multispace
Biltest af Citroën Berlingo 1,6 16V Multispace© bilmagasinet.dk

Citroën Berlingo 1,6 16V Multispace

Berlingo bare bedre

20. marts 2003 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Citroën har været på detaljerytteri med den nye version af Berlingo – og godt det samme

DET ER SOM regel originalen, der sætter standarden, men det er ikke givet, at den står distancen i det lange løb. I tilfældet Citroën Berlingo har den dog siddet trygt på tronen, siden den blev introduceret som personbil i 1996. Mange konkurrenter er kommet til, men stadig gør ingen det bedre end Citroën – og Peugeot med søstermodellen Partner. Måske derfor er Berlingos første facelift efter syv år på markedet mere end almindeligt beskedent.

Umiddelbart er forskellen synlig. En ny, højere front skiller den nye Berlingo ud fra forgængeren – og for den slags skyld også fra konkurrenterne. Men hækdesignet er uændret, og det samme er det meste af kabinen. Kun forsæder og frontpanel har fået en mindre overhaling.

De nye forsæder ændrer dog ikke ved Berlingos største problem: førerpladsen. Sæderne støtter godt nok bedre end i forgængeren, men førerpositionen er uændret varevogns-agtig. Det er ok, når man skal ud og ind mange gange på en dag, men det bliver anstrengende i det lange løb. Berlingos forsvar er, at konkurrenterne heller ikke er bedre på det punkt.

Til gengæld er Berlingo-førerpladsen generelt blevet mere personvognsagtig med nye, flotte instrumenter fra Peugeot 206 og nye ventinalitonsdyser fra Citroën C3, og den generelle finish har også fået et tak opad, uden at det har ført Berlingo ind BMW-land.

Køreoplevelsen er også stort set uændret, men den var der heller ikke ingen grund at pille ved. Styretøjet er langsomt, men svingeegenskaberne er skudsikre, og komforten er i behold. Støjniveauet i kabinen er også sænket en smule. Bag forsæderne er der kommet små klapborde a la Xsara Picasso, men ellers er alt ved det gamle, og udstyrsvarianten Modutop og den med blødt foldesoltag er også stadig på programmet.

Måske har Citroën været bevidst om førerskabet i klassen og har derfor revideret Berlingo med forsigtighed. Det kunne nemlig være gjort mere radikalt. Men når man nu er den bedste, er der vel heller ingen grund til at revolutionere verden. På den anden side risikerer man at konkurrenterne kommer tættere på.

Citroën Berlingo 1,6 16V Multispace

Tekniske data: R4, 1.587 cm3, 16V. Ydelse: 109 hk ved 5.750 o/min, 147 Nm ved 4.00 o/min. 0-100 km/t.: 13,1 sek. Topfart: 170 km/t. Forbrug: EU-miks: 13,5 km/l. Årlig ejerafgift: 3.020 kr.
Totaløkonomi: Praktiske, rummelige biler er eftertragtede på brugtmarkedet. Afskrivningen på Berlingo bliver lav. Efter tre år og 50.000 km Citroën Berlingo 1,6 16V Multispace have tabt 31 procent (ca. 60.000 kr.).
Reservedelsindeks: 99
Service ekskl. materialer:
1.500 km: 350 kr.
20.000 km: 735 kr.
40.000 km: 945 kr.
Pris: 194.990 kr.

Vi synes...Den bedste billig-MPV er kun blevet bedre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...