© bilmagasinet.dk

Audi vinder 1-2-3-sejr

Peugeot ydmyget på hjemmebane i et af de mest dramatiske 24-timers Le Mans i historien

13. juni 2010 af Steen Bachmann

 

Søndag kl. 15.00 blev det sort/hvid-ternede flag hejst ved målstregen, og kort efter kørte de tre vindende Audi'er over målstregen til en stormende modtagelse af de tusindvis af danske fans. Audi Nr. 9 med Mike Rockenfeller, Timo Bernhard og Romain Dumas vinder, mens Tom Kristensen og Audi #7 slutter på 3.-pladsen i LMP1-klassen.

Vinderbilen gennemførte 397 omgange og en total distance på 5.410,713 km. Det er rekord for længste distance - den hidtige var 5.335,313 km sat i 1971.

 

© bilmagasinet.dk

Der var ellers ikke meget, der tydede på, at Kristensen skulle ende på podiet. Allerede i sjette time var Tom K impliceret i et uheld, hvor danskeren måtte undvige BMW GT2-køreren Andy Priaulx, der pludselig trak på tværs af banen i Porsche-kurverne. Det førte til, at Audi #7 røg i gruset, og dermed tidligt blev sat et par omgange tilbage i forhold til de forreste. Men stabilitet og hurtig kørsel sikrede sammen med et regulært Peugeot-nedbrud, at Mr. Le Mans endnu engang kunne løfte et trofæ i det prestigefyldte løb.

Efterfølgende var det da også en glad Tom K, der reflekterede over løbet:

"Vi har lavet et rigtig godt forarbejde, og vi udførte vores plan til perfektion. Alle leverede et fremragende stykke arbejde, og så hjalp det selvfølgelig, at Peugeot-racerne gik ud med problemer. Vi fik lagt maksimalt pres på dem, og så var de pludselig ikke så holdbare."

Og selvom målet før løbet var en sejr, er tredjepladsen alligevel noget, der gør indtryk.

"Jeg er rigtig glad for at komme på podiet. Jeg er aldrig kommet i mål uden at komme på podiet hernede, og det er jeg stolt over. Jeg kørte samtidig de hurtigste Audi-stints i løbet og satte den hurtigste omgangstid af alle Audier. Det siger noget. Teamet skal også have æren, for de har leveret et fantastisk og utrætteligt stykke arbejde. Jeg vil ønske Dumas, Bernhard og Rockenfeller stort tillykke med sejren. De satte ikke en fod forkert gennem hele løbet og har virkelig fortjent sejren. Det er i det hele taget et fantastisk resultat for Audi, og det var nok de færreste, der havde troet på før løbet. Men vi troede på os selv. Nu skal der festes!"

"Jeg vil også godt sige tusinde tak til alle de danske fans. Både dem som har fulgt med på tv, og de der er taget hele vejen til Le Mans, for at støtte vi danske kørere. For mig personligt betyder opbakningen rigtig meget, og jeg er sikker på, at de andre kørere har det på samme måde. At stå deroppe på podiet og skue udover alle Dannebrog-flagene, det gør mig meget stolt."

Trist Le Mans for franske og britiske fans
De mange franske og britiske fans hænger med mundvigene, for det er ikke gået deres teams godt.

De fire Peugeot 908 HDI FAP lagde ud som ild og torden, men faldt fra en efter en, efterhånden som den tørre asfalt, der belaster bilerne maksimalt, og rasende hurtige omgangstider sled bilerne op. Det privatejede Oreca-team, der bakkes op af Peugeot, var sidste Peugeot på banen, og under jagten på 2.pladsen kørte Loïc Duval 3m 19.074s - ny banerekord!

 

© bilmagasinet.dk

Det var derfor et målløst team, der fem kvarter før afslutningen på tv så stikflammer stå ud fra højre side af motorrummet af #4 ved Arnage-svinget. 

Peugeots Le Mans 2010 blev en lammende fiasko.

Aston Martin stillede med to fabriksprototyper i den hurtige LMP1-klasse, og havde som mål at blive de bedste benzinbiler i løbet. Både bil #007 og #009 er udgået med tekniske problemer.

Den tredje fabriksstøttede Aston Martin er en DBR9 fra det dansk/tyske Young Driver AMR. Debutanten Christoffer Nygaard skulle have været i bilen omkring kl. 14 for at køre det sidste stint og føre bilen over målstregen, men der blev arbejdet på bilen i pitten i mere end en halv time, før Christoffer fik grønt lys til at køre den sidste halve time. Teamet blev nummer tre i GT1-klassen, hvor kun tre biler gennemførte løbet. Flot af et nyt team at komme på podiet.

2.-plads til Allan i Ferrari

Allan Simonsen var med stabile tider og professionel kørsel med til at køre en flot 2.-plads hjem i GT2-klassen for Hankook Farnbacher-teamet. I GT2 blev der kæmpet om hver en meter i alle 24 timer, og halvt inde i løbet var det komplet uforudsigeligt at gætte på en vinder. Ford GT kørte formidable tider, men kunne ikke holde, og de to Corvetter med bl.a. Jan Magnussen udgik i morges med noget så uhørt i en Corvette som motorhavari.

Vinder af GT2-klassen blev Porsche, med Ferrari 430 GT2 og Saleen S7 på 2.- og 3.-pladsen. 

Det officielle tilskuertal for 2010 blev 238.850.

 

CLASSEMENT GENERAL

Pos. Num Nom Team Cat Voiture Tour Ecart Meilleur temps Nbr
d’Arrets
1 9 BERNHARD Timo Audi Sport North America LMP1 Audi R15 TDI 397 397 L 3′22.282 33
2 8 TRELUYER Benoit Audi Sport Team Joest LMP1 Audi R15 TDI 396 + 1 L 3′21.541 33
3 7 CAPELLO Dindo Audi Sport Team Joest LMP1 Audi R15 TDI 394 + 3 L 3′21.965 33
4 6 MEYRICK Andy AIM Team Oreca Matmut LMP1 Oreca 01 - AIM 368 + 29 L 3′28.818 33
5 42 WATTS Danny Strakka Racing LMP2 HPD ARX.01 366 + 31 L 3′33.742 27
6 007 MUCKE Stefan Aston Martin Racing LMP1 Lola Aston Martin 364 + 33 L 3′24.100 30
7 35 CHAROUZ Jan OAK Racing LMP2 Pescarolo - Judd 360 + 37 L 3′41.915 29
8 25 NEWTON Mike RML LMP2 Lola HPD Coupe 357 + 40 L 3′37.921 28
9 24 NICOLET Jacques OAK Racing LMP2 Pescarolo - Judd 340 + 57 L 3′48.842 26
10 41 OJJEH Karim Team Bruichladdich LMP2 Ginetta - Zytek 09S 340 +1′39.616 3′47.974 31
11 77 LIEB Marc Team Felbermayr Proton LMGT2 Porsche 997 GT3 RSR 337 + 60 L 3′59.542 23
12 89 KEEN Leh Hankook Team Farnbacher LMGT2 Ferrari F430 GT 336 + 61 L 4′01.038 24
13 50 GARDEL Gabriele Larbre Competition LMGT1 Saleen S7R 330 + 67 L 3′56.469 27
14 97 WESTBROOK Richard BMS Scuderia Italia SPA LMGT2 Porsche 997 GT3 RSR 327 + 70 L 4′01.765 28
15 72 POLICAND Jerome Luc Alphand Aventures LMGT1 Corvette C6.R 326 + 71 L 3′55.631 26
16 95 FISICHELLA Giancarlo AF Corse SRL LMGT2 Ferrari F430 GT 322 + 75 L 3′59.990 23
17 76 NARAC Raymond IMSA Performance Matmut LMGT2 Porsche 997 GT3 RSR 321 + 76 L 4′00.957 22
18 28 BRUNEAU Pierre Race Performance AG LMP2 Radical SR9 - Judd 320 + 77 L 3′54.606 29
19 78 FARFUS Augusto BMW Motorsport LMGT2 BMW M3 319 + 78 L 4′02.306 27
20 40 PLA Olivier Quifel - ASM Team LMP2 Ginetta - Zytek 09S 317 + 80 L 3′39.604 26
21 75 MACHIELS Louis Prospeed Competition LMGT2 Porsche 997 GT3 RSR 316 + 81 L 4′06.849 26
22 52 NYGAARD Christoph Young Driver AMR LMGT1 Aston Martin DBR9 311 + 86 L 3′53.450 22
23 37 SALINI Philippe Gerard Welter LMP2 WR Zytek 307 + 90 L 3′49.135 30
24 88 FELBERMAYR Horst Sr Team Felbermayr Proton LMGT2 Porsche 997 GT3 RSR 303 + 94 L 4′05.735 24
25 26 FRANCHITTI Marino Highcroft Racing LMP2 HPD ARX.01 295 + 102 L 3′34.382 26
26 39 NODA Hideki KSM LMP2 Lola Judd 291 + 106 L 3′49.130 22
27 85 DUMBRECK Peter Spyker Squadron LMGT2 Spyker C8 Laviolette 279 + 118 L 4′03.040 25
28 11 DRAYSON Paul Drayson Racing LMP1 Lola Judd Coupe 253 + 144 L 3′27.325 30
D.N.F. 1 GENE Marc Team Peugeot Total LMP1 Peugeot 908 HDi - FAP   . . .
D.N.F. 2 MONTAGNY Franck Team Peugeot Total LMP1 Peugeot 908 HDi - FAP   . . .
D.N.F. 3 LAMY Pedro Peugeot Sport Total LMP1 Peugeot 908 HDi - FAP   . . .
D.N.F. 4 PANIS Olivier Team Oreca Matmut LMP1 Peugeot 908 HDi - FAP   . . .
D.N.F. 5 MANSELL Nigel Beechdean Mansell LMP1 Ginetta - Zytek 09S   . . .
D.N.F. 12 PROST Nicolas Rebellion Racing LMP1 Lola Rebellion Coupe   . . .
D.N.F. 13 BELICCHI Andrea Rebellion Racing LMP1 Lola Rebellion Coupe   . . .
D.N.F. 14 BOUCHUT Christophe Kolles LMP1 Audi R10 TDI   . . .
D.N.F. 15 ALBERS Christjan Kolles LMP1 Audi R10 TDI   . . .
D.N.F. 19 LEWIS Michael Michael Lewis/Autocon LMP1 Lola AER   . . .
D.N.F. 29 PIRRI Luca Racing Box Srl LMP2 Lola Judd Coupe   . . .
D.N.F. 38 SCHELL Julien Pegasus Racing LMP2 Norma Judd   . . .
D.N.F. 008 RAGUES Pierre Signature Plus LMP1 Lola Aston Martin   . . .
D.N.F. 009 BARAZI Juan Aston Martin Racing LMP1 Lola Aston Martin   . . .
D.N.F. 60 MUTSCH Thomas Matech Competition LMGT1 Ford GT Matech   . . .
D.N.F. 61 GACHNANG Natacha Matech Competition LMGT1 Ford GT Matech   . . .
D.N.F. 63 O CONNELL Johnny Corvette Racing LMGT2 Corvette C6 ZR1   . . .
D.N.F. 64 GAVIN Oliver Corvette Racing LMGT2 Corvette C6 ZR1   . . .
D.N.F. 69 YOGO Atsushi JLOC LMGT1 Lamborghini Murcielago   . . .
D.N.F. 70 LEINDERS Bas Marc VDS Racing LMGT1 Ford GT Matech   . . .
D.N.F. 73 JOUSSE Julien Luc Alphand Aventures LMGT1 Corvette C6.R   . . .
D.N.F. 79 PRIAULX Andy BMW Motorsport LMGT2 BMW M3   . . .
D.N.F. 80 NEIMAN Seth Flying Lizard Motorsports LMGT2 Porsche 997 GT3 RSR   . . .
D.N.F. 81 GOOSSENS Marc Jaguar RSR LMGT2 Jaguar XKR GT2   . . .
D.N.F. 82 KAFFER Pierre Risi Competizione LMGT2 Ferrari F430 GT   . . .
D.N.F. 83 KROHN Tracy Risi Competizione LMGT2 Ferrari F430 GT   . . .
D.N.F. 92 BELL Robert JMW Motorsport LMGT2 Aston Martin Vantage   . . .
D.N.F. 96 PEREZ COMPANC Luis AF Corse SRL LMGT2 Ferrari F430 GT   . . .

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...