Peugeot 2008
© bilmagasinet.dk

Åbent Hus: Peugeot 2008 til intropris

Peugeot tilbyder en gratis paraply, gratis brændstof til 10.000 km og ny bil med 0 kroner i udbetaling

29. august 2013 af Bil Magasinet

Peugeot inviterer til franske markedsdage 31. august og 1. september. Peugeot byder også på:

* Præsentation af et nyt tilbud om at købe og finansiere en ny bil via Peugeot Finans med 0 kroner i udbetaling

* Peugeot 208 Rosemunde Edition, hvor du sammen med bilen får et Rosemunde gavekort på 4.000 kr. med i købet

* Peugeot & GO: Ved køb af en ny 208 eller 308 til Åbent Hus får du et års brændstof til 10.000 km + 12 måneders kaskoforsikring + Peugeot Assistance for 0 kroner

* Peugeot 2008 1,2 sælges til intropris på 174.990 kr. til og med 30 .september

Her er Bil Magasinets første indtryk af Peugeot 2008:

Bilkøbere er et rastløst og utaknemmeligt folkefærd. De vil hele tiden have noget nyt, og hvad skal designerne snart finde på, som ikke er lavet før? Bare rolig, der er uendeligt mange variationer af temaet “bil med fire hjul og mærkelig typebetegnelse,” så her har vi en cross­over - en mellemting mellem en firehjulstrækker og en stationcar. Eller det vil sige, i virkeligheden er det en uskyldig Peugeot familiebil, der har fået øget frihøjde og et nyt navn, for bag det frække ydre er her en Peugeot 208 stationcar.

Nu har Peugeot slet ikke tænkt sig at bygge en 208 stationcar, så selv om bilen her i praksis deler motorer, transmissioner, front, forrude og a-stolper med 208, er det en selvstændig model. De to samles på samme fabrikker og er baseret på samme platform, men 2008 er en længere og højere bil med øget frihøjde. Akselafstanden er dog præcis den samme som på Peugeot 208.

 

Peugeot 2008 forfra og hund
© bilmagasinet.dk

Frihøjden på 16,5 cm er med til at give designmæssig kant og giver mulighed for let terrænkørsel. Som ekstraudstyr fås en fin lille drejeknap mellem forsæderne som på en Range Rover, hvor man styrer køreprogrammer for sne, mudder og sand, men systemet er primært udviklet til naive byboer, for 2008 fås slet ikke med firehjulstræk. Drejeknappen (Grip Control) giver flere køreprogrammer ved at styre ESC-systemet, så bilen elektronikken agerer spærredifferentiale, hvilket er perfekt, når du skal kravle gennem en snedrive. På den anden side er der ingen grund til at slæbe rundt på et fordyrende og tungt firehjulstræk i en familiebil, når det alligevel aldrig bliver brugt, så her har Peugeot faktisk en pointe (lov os, at du aldrig bevæger dig ind i dén diskussion med en Subaru-ejer).

Er du interesseret i en ny Peugeot 2008? Få 3 gode tilbud på den her

Peugeot 2008 forfra
© bilmagasinet.dk

Vi stifter første gang bekendtskab med 2008 på en længere strækning på den kuperede egn omkring Strasbourg i Frankrig. På trods af den øgede frihøjde krænger 2008 ikke mere end 208 i sving, og det er i hvert fald ikke noget, der kan mærkes af den typiske danske Peugeot-kørende familie.

Bedst er den lille wannabe-offroader med dieselmotor. Priserne begynder ved 204.990 kr. for 1,4 HDi med 68 hk/25,0 km/l, som vi ikke har prøvet - til gengæld kommer den velkendte 1,6 HDi til Danmark med 92 og 115 hk: Begge har et fint kraftoverskud og en godt vægtet 6-trins manuel gearkasse. 1,6 HDI fås fra 229.990 kr. for den 92-hestes variant med Active-udstyr.

 

Peugeot 2008 interior
© bilmagasinet.dk

Den sjoveste motor er den mindste benziner: Den 3-cyl. 1,2’er yder kun 82 hk, men det en af de mest arbejdsomme og energiske små 3-cylindrede maskiner på markedet. Den yder først sine 82 hk helt oppe ved 6.000 o/min, så giv den nogle tæsk, og den leverer. Af uforklarlige årsager fås den kun med 5-trins manuel gearkasse, hvilket gør motorvejskørsel til en træls oplevelse. Motoren går over 4.000 o/min ved 140 km/t, så det gider man ikke. Heller ikke den kraftigere 110-hestes udgave af den 3-cyl. benziner med turbo, som vi også prøvede, har 6-trins gearkasse - du får kun seks trin i den 130-hestes variant af den 3-cyl. Det er en mystisk disposition og et meget skidt sted at spare. Introprisen for den lille 1,2'er med basalt Access-udstyr er 174.990 kr.

Priserne er ud fra første indtryk rimelige, og der er ingen grund til at købe en kedelig stationcar, når du kan få lidt ekstra kant til de samme penge.

Peugeot holder Åbent Hus i weekenden 31. august-1. september kl. 11-16.

 

Peugeot 2008 bagfra
© bilmagasinet.dk

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...