Peugeot har eksisteret som firma siden 1858 og som bilmærke og -producent siden 1896. En stor del af historien er samlet på et imponerende museum ved mærkets største og ældste fabrik i Sochaux i Frankrig. Kom med os rundt, når vi her kigger på fem af de vildeste fra den franske bilfabriks fortid.

1 | Peugeot P4
Peugeot P4 er en 4WD udviklet og delvis bygget på basis af teknik købt hos Mercedes, men tilpasset med Peugeot-drivline. P4 blev udviklet til militært brug i 70’erne som afløser for det franske forsvars Jeeps. Ifølge en licensaftale med Mercedes måtte Peugeot ikke eksportere bilen uden for egne grænser inklusive kolonier.

2 | Peugeot 604 Præsidentbil
I Frankrig er præsidentens valg af bil en begivenhed, og det vakte opsigt, da den nyvalgte præsident Valéry Giscard d’Estaing i 1975 valgte en Peugeot 604 som sin personlige præsidentbil. Den fik forlænget akselafstand og forhøjet taget bagtil for at give præsidenten tilstrækkelig plads. Siden kom den også i en landaulet-udgave, som har fast tag over chaufføren, men er åben bagest.

3 | Peugeot 505 Break 4x4 Dangel
Dangel er en fransk bilproducent fra Alsace, der siden 1980 har specialiseret sig i at konvertere Peugeot- og Citroën-modeller til firehjulstræk. Dangel har ombygget mere end 22.000 biler, som primært er solgt til professionelt brug – ikke mindst i Frankrigs afrikanske kolonier. Den hævede og ombyggede Peugeot 505 Break 4x4 Dangel er fra 1982.

4 | 407'eren fra Taxi
Den fransk filminstruktør Luc Besson fik stor succes med filmen “Taxi” i 1997. Kriminalkomediens omdrejningspunkt var en hvid, stylet og tunet Peugeot 406 taxi og dens racertalentfulde chauffør. Filmen blev så stor en succes, at det blev til en hel serie på seks film inklusive en amerikansk version. I “Taxi 4” blev den hvide Peugeot 406 udskiftet med denne 407, der var endnu vildere.

5 | Peugeot 505 Cabriolet
Peugeot begyndte at sælge biler i USA i 1958. Første model var 403 (herover), men i begyndelsen af 80’erne ville Peugeot styrke sin position på markedet. Et amerikansk karrosserifirma byggede både en cabriolet- og en coupé-udgave af 505, som var mere tro mod sedanen, end de nok så vellykkede versioner af forgængeren Peugeot 504, designet af Pininfarina. Det blev kun til ét eksemplar af hver.

6 | Peugeot 404 diesel rekordbil
Da Peugeot introducerede dieselmotoren i personbiler i midten af 60’erne, ville man demonstrere teknikkens overlegenhed ved at sætte en række rekorder. Til formålet byggede man i 1965 en specialudgave af en Peugeot 404. Det blev til i alt 40 verdensrekorder, blandt andet uafbrudt kørsel på bane i 72 timer med en gennemsnitsfart på 159 km/t.

7 | Citroën DS Præsidentbil
Frankrigs præsident fra 1959-69, Charles de Gaulle, var stor fan af Citroën og ikke mindst DS, som han mente reddede hans liv, da han slap fra et attentat i en DS, selv om den var punkteret på et baghjul. I respekt for den store præsident og for Peugeot/Citroën-koncernen, der blev etableret, da Peugeot overtog det konkursramte Citroën i 1976, er præsident de Gaulle’s Citroën DS også at finde på Peugeot’s museum.