Peugeot 308 SW stationcar blå side bagfra
Peugeot kalder den

flotte blå farve for Avatar Blue

© Peugeot

Lover den nye Peugeot 308 mere, end den kan holde?

Den nye Peugeot 308 er så flot, at dens ansigt udskriver checks, som dens køreegenskaber har svært ved at indløse

24. september 2021 af Frederik Hauschildt

Peugeot 308 er blevet lækker

Den tredje generation af Peugeot 308 er blevet gudeskøn at se til udefra. Designet bruger samme LED-hugtænder som mange af mærkets andre biler, og linjerne er generelt mere skarpe end på forrige generation af 308. Fokus på aerodynamik og sportsligt design gør familiefavoritten til en bil, man pludselig vender sig om efter på gaden.

Men det vidste vi allerede tilbage i marts, da Peugeot første gang fremviste bilen. Det vi ikke vidste var, om den kunne leve op til det sportslige ydre. Efter en smuttur til Nice og byens sydfranske omegn, har vi svaret - og konklusionen er ikke helt entydig.

Peugeot 308 SW stationcar blå side bagfra
I motorrummet på opladningshybriden

ligger en 1,6-liters 4-cylindret med henholdsvis 150 hk eller 180 hk.

© Frederik Hauschildt

En kapabel familiebil

Før vi diskutere køredynamik skal du vide, at Peugeot 308 stadigvæk er den kapabel familiebil. Bagagerummet er blevet 2 liter mindre i stationcar-varianten (dog helt op til 52 liter mindre, hvis du kører samme PHEV-variant, som vi gjorde i Frankrig), men akselafstanden er øget, så kabinen er mere rummelig. Der opstår altså ikke samme følelse af, at bagsædepladsen er kompromitteret til fordel for forhjulene, som der kunne forekomme i forrige generation.

En anden ting, der gør franskmanden til en fremragende familiebil, er netop dét, der fjerner plads i bagagerummet - nemlig et stort batteri, så bilen kan køre deltid på ren el. Med henholdsvis 180 hk og 225 hk kan Peugeot 308 fås i to forskellige opladelige hybriddrivliner, der kommer med en rækkevidde på op til 60 km. Det betyder, at ungerne kan komme i skole før forældrene tager ruten til arbejde - alt sammen uden at tænde benzinmotoren på 1,6 liter.

Peugeot 308 SW stationcar blå forfra nyt logo
Peugeot 308

er den første produktions-Peugeot, der kommer med det nye logo

© Frederik Hauschildt

Plug-in-hybrid eller trecylindret

Opladningshybriden kommer dog med et andet problem. Selv om drivlinen i sig selv fungerer uden større problemer, så er den tynget af ca. 350 kg batterier, der ligger under gulvet. Det mærkes tydeligt på undervognen, der opfører sig en del mere slatten, end den gør i de to varianter uden batterier.

Varianterne uden batterier har større bagagerum, og så kører de bedre. Hvorfor så ikke vælge dem? Bortset fra prisstigningen, så er der ikke nogle motorer, der lever op til bilens sportslige ydre på programmet. Du får én benzinmotor og én dieselmotor at vælge imellem, og begge kommer aldrig over 130 hk. Benzinmotoren på 1,2 liter og tre cylindre fungerer egentligt fint til bilen, og det samme gælder den 1,5 liter-store dieselkværn. De parres med enten en manuel gearkasse eller en torque-converter automatgearkasse, men ingen af de to er specielt skarpe eller sportslige.

Peugeot 308 SW stationcar blå forfra nyt logo
© Frederik Hauschildt

Kabine med masser af udstyr

308 får også en række smarte tegn i interiøret. Udstyr som den 10" store touchskærm og fartpilot er standard, og der er yderligere muligt at opgradere med alt fra soltag til automatisk vognbaneskift. Men udover interessante gadgets får du også et forbløffende væld af kvalitetsmaterialer i kabinen - dog afbrudt af hård plast, der knirker mere end idéelt.

Som også kan ses på billederne, så fortsætter 308 med den mærkværdige interiør-komposition, der medføres af Peugeot's i-cockpit-system. Instrumenterne beskues over et lille rat, og et fokus er placeret på at eliminere alle kontakter. Dog er 308 udstyret med et sæt kontakter under den centrale skærm, som kan programmeres efter egne lyster.

Peugeot 308 kommer som udgangspunkt i tre forskellige udstyrsniveauer, hver med sin tilkøbspakke: Pure, Allure og GT. Priser eller leveringstider på de danske Peugeot 308'ere, der lander i Danmark en gang i starten af 2022, er endnu ikke tilgængelige, men rygterne går på, at de ikke ligger langt fra forrige generation.

Peugeot 308 SW stationcar blå bagfra side


© Peugeot

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...