Peugeot 308 som stationcar vandt for nyligt en stortest mod de nærmeste konkurrenter. Det gjorde den ved at være et støjsvagt og behageligt selskab, uanset om den cruisede på motorvej eller åd sving på en landevej – og så kan den med et relativt stort batteri køre forholdsvis langt på el, hvis du fodrer den med el fra en ladestander.
Læs med her, hvor vi gennemgår vores test af Peugeot 308 hatchback.
Peugeot 308 er flottest som hatchback
Mit eneste problem med 308 SW hørte til i afdelingen for “hvad-kan-jeg-bruge-dét-til-som-læser”: Den var gal med proportionerne på det udvendige design. Det overdesignede karrosseri synede underligt stort i forhold til de små hjul.
Nu kan jeg slette mit sidste forbehold og omfavne modellen som et forfriskende alternativ til nutidens udbud af wannabe firehjulstrækkere til familien.
På redaktionens parkeringsplads holder hatchback-udgave af 308 og gør sig til. Den er 27 cm kortere og 15.000 kr. billigere end en tilsvarende 308 SW, men en hel del kønnere. Skærmene buler ud de rigtige steder og minder mig lidt om en gammel Lancia Delta – og slår fast, at Peugeot kan levere flotte biler i denne størrelse.
Ok, den buttede 307 og den første 308’er kan vi godt glemme, men den nye 308 kan måle sig med Pininfarina’s 306, der spillede maks i mine øjne – især som GTI.

Fra de rigtige vinkler tager Peugeot 308 sig virkelig godt ud.
© Søren JuulPeugeot 308 er bedst bag rattet
Det er umuligt at åbne bagagerummet med andet end nøglen, indtil du opdager åbnerknappen til bagklappen, der er skjult i en slidse mellem baglygterne.
Bagagerummet i plugin-hybriden er en smule mindre end i 308 med fossilmotor og de 361 liter er ikke noget at prale af.
Bagsædepladsen er som i stationcar-udgaven også på medium-niveau, men stort nok til at pakke et par store børn og bagage ned til en kør-selv-ferie. Det er bag rattet, at man bliver forelsket i den nye 308.
Bilen er bygget på samme platform som den nye Opel Astra. At dømme ud fra billederne har Peugeot fået lov til at kræse mere for detaljerne i 308.
Du sidder fremragende i den, også selvom sæderne ikke er velsignet af en tysk rygdoktor, og du føler dig hensat i en mere dynamisk og luksuriøs bil: Hvor instrumentpanelet ligner noget, som er designet med Lego-klodser i en Astra, smyger det sig i en bue omkring de forreste passagerer i franskmanden.
Imens jeg falder i svime over 308’erens indretning, stikker en kollega hovedet ind i kabinen og påpeger, at han har problemer med at se instrumenterne i 308, som man skal betragte henover det lille, kantede rat – og at det skam er nemmere at justere klimaanlægget på analoge knapper i tyskeren.

De robuste forsæder fylder godt op i kabinen. Bagsædepladsen er godkendt til en voksen på 180 cm, men så heller ikke mere.
© Søren JuulPeugeot 308 kommer også som elbil
Det sidste kan jeg nikke genkendende til, men Peugeot har rent faktisk forsøgt at imødekomme løftede pegefingre for kværulerende biljournalister: Under den store skærm i midten finder du “i-Toggles” med piktogrammer på størrelse med dem, du finder på en DORO-telefon, som gør det nemt at ramme den ønskede funktion med en fed finger, når du kører – for eksempel sædevarmen.
I det hele taget virker 308’erens elektriske hjerne langt kvikkere end den, du finder i VAG-koncernens biler i samme størrelse.
Fint nok, tænker du måske – men kommer den også som elbil? Det gør den faktisk – i 2023.
Vi synes:
En vellykket familiebil med et moderne interiør og disciplinerede køreegenskaber.
Læs også: Første test af Peugeot 408.
Testbilen: Peugeot 308 PHEV 180 HK First Selection Aut,
- Årlig afgift: 680 kr.
- Ydelse: 180 hk og 360 Nm
- Topfart: 225 km/t
- 0-100 km/t: 7,6 sek.
- Rækkevidde på el (WLTP): 68 km
- Mål: 437/185/144 cm L/B/H
- Vægt: 1.689 kg
- Last: 431 kg
- Påhæng: 1.500 kg
- Bagagerum: 361-1.271 liter
Peugeot 308 danske priser:
Plugin hybrid:
Active Pack: 180 hk, automatgear - 394.990
Allure: 180 hk, automatgear - 414.990
GT: 225 hk, automatgear - 480.990
Benzin og diesel:
Active Pack: 110 hk, manuelt gear, benzin - 314.990 kr.
Allure: 130 hk, manuelt gear, benzin - 369.990 kr.
Allure: 130 hk, automatgear, diesel - 391.990 kr.