Biltest af Opel Zafira 2,2 Elegance
Biltest af Opel Zafira 2,2 Elegance© bilmagasinet.dk

Opel Zafira 2,2 Elegance

Fart i familien

21. juni 2001

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Opels 2,2-liters motor er ren fryd i Zafira, som rigelig magter den ekstra kraft

HER PÅ Bil Magasinet har vi hidtil holdt på, at Fiats grimme Multipla trods den let overvægtige fremtoning er klart den bedste MPV i mellemklassen. Men det skal ikke være en hemmelighed, at den skråsikre kåring dækker over intern uenighed på redaktionen.

Thomas Hjortshøj har for eksempel aldrig været enig, idet han, der er barnløs til enhver tid ville vælge en Opel Zafira i stedet.

Undertegnede, der har beriget denne verden med tre potentielle læsere, ikke bare ville vælge en Multipla. Jeg gjorde det faktisk, og det ville jeg gøre igen den dag i dag. Zafira er god, hvis man lejlighedsvis har brug for de syv siddepladser, men hvis man skal bruge tre bagsæder hver dag, er Multiplas layout stadig en bedre løsning. Men så var det, at jeg fik den nye topmodel i Zafira programmet mellem hænderne.

Motormæssigt har de to biler hidtil stået ret lige. I benzinversion fås Fiat Multipla kun med en 1,6-liters motor på 100 hk, der svarer til basis-motoren i en Zafira. Den fås også med en 1,8-motor på 125 hk, men den gør faktisk ikke den store forskel. Det gør den nye 2,2-liters på 147 hk derimod. Opel bruger motoren både i den vilde Speedster, hvor man savner omdrejninger at dele ud af, og i den store, tunge Omega, hvor den næsten drukner. Men 2,2-motoren er som skabt til Zafira, for her går det hele op i en højere enhed. Bag rattet glemmer man let den oprette førerposition, og i et svagt øjeblik forledes man til at udfordre medtrafikanterne. I Omega lider motoren under, at den ikke er så smidig, så her skal den have omdrejninger for at præstere noget.

Så hænger det bedre sammen i den lettere og mere familieorienterede Zafira, som bedre udnytter potentialet. Faktisk virker motoren rigtig homogen i Zafira, der synes at have rigeligt at byde på uanset gear. Motoren takker stadig af før 6.000 omdrejninger, men man savner ikke flere, fordi det trods alt ikke er det, det drejer sig om i en Zafira. Ikke desto mindre har Zafira køreegenskaber, der riegeligt rækker til den kraftigere motor.

Resultatet er en Zafira, der virker agil, hurtig og kompetent i en sådan grad, at vi Multipla ejere nok må overveje, om børnene ikke alligevel kunne sidde rimelig godt på bænkesædet i en Opel Zafira.

Opel Zafira 2,2 Elegance 301.995 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 2.198 cm3, 16v. Ydelse: 147 hk v. 5.800 o/min. 203 Nm v. 4.000 o/min. Acc. 0-100 km/t: 10,0 sek. Topfart: 200 km/t. EU-mix: 11,2 km/l. Årlig ejerafgift: 4.320 kr.

Totaløkonomi:
Zafira er stærkt eftertragtet, men selv om 2,2-motoren er en stor gevinst for bilen, koster den ekstra på afskrivningen. Efter tre år og 50.000 km har den tabt 97.000 kr. (32 pct.)
Reservedelsindeks: 118
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 975 kr.
30.000 km: 2.079 kr.
45.000 km: 975 kr.

Vi synes:
En multibil med køreglæden i behold

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...