Biltest af Opel Zafira 1,8 16V Elegance
Biltest af Opel Zafira 1,8 16V Elegance© bilmagasinet.dk

Opel Zafira 1,8 16V Elegance

Zafira med plads til syv

23. september 1999

Af: Thorkil Sevelsted

Opel overtrumfer konkurrenterne med ny mini-MPV

Opel har ikke haft det for let i de senere år. Ledelseskriser, kvalitetsproblemer og vigende markedsandele var det, der først og fremmest bragte navnet i overskrifterne. At medarbejderne offentligt bebrejdede ledelsen en fejlslagen modelstrategi, gjorde ikke billedet lysere.

Men nu er der kommet en Opel, som er så godt tænkt og vel udført, at ingen af konkurrenterne har biler, der kan matche dens praktiske egenskaber.

Zafira, hedder køretøjet, der inden for rammerne af en kompakt familiebil kan rumme op til syv personer. Renault Scenic, der var den første af typen, har kun plads til fem, Fiat Multipla, som i sig selv er et unikum af opfindsomhed og skaberglæde, kan rumme seks personer, men i Zafira er der altså plads til syv.

Der er ikke tale om, at man bare har klemt et ekstra sæde ind for at overtrumfe konkurrenterne. Zafira byder ikke alene på fremragende pladsudnyttelse, men repræsenterer løsningen på nogle af de problemer, som også de store MPV’er i fuld størrelse må trækkes med. Det kan være meget godt, at en bil er „fleksibelt indrettet“, så man kan møblere om efter behov, men al erfaring viser, at det er de færreste, der orker at flytte rundt på sæderne, hvis det er alt for besværligt, og hvor skal man anbringe et afmonteret sæde, hvis man kun har en åben carport? Og hvis man har ladet et sæde blive hjemme på køkkengulvet for at få plads til feriebagagen, har bilen mistet evnen til at være udflugtsbus for nye venner på ferieadressen.

Med én hånd

Det geniale ved Zafira er, at de to bageste sæder, når de ikke er i brug, forsvinder ned i fordybninger i gulvet uden tilsyneladende at forringe bagagepladsen, som med fem personer i bilen er mellem 490 og 640 liter alt efter midtersædets stilling. Kravene til Opel-ingeniørerne var, at alle sædeoperationerne skulle kunne udføres af en kvinde med et barn på armen. Det mest besværlige er da også at afmontere dækkenet over bagagerummet – her skulle vi bruge to hænder – resten klares i et snuptag.

Umiddelbart kan det virke naturstridigt, at der er plads til syv personer i en bil, der kun er 4,32 meter lang. Der er udmærket benplads og rigelig loftshøjde ved alle pladser, og selv i de to bageste sæder er der tilstrækkeligt albuerum for voksne. Ved nærmere eftersyn viser det sig dog, at man i de bageste sæder sidder lavere og derfor med mere bøjede ben, end det er behageligt i længden, samt af midtersædet i midterrækken er noget smallere end de øvrige, så tre bredskuldrede personer kan få problemer. Dette være sagt som forklaring snarere end kritik af systemet.

Teknisk set er Zafira en Astra med 9 centimeter længere akselafstand og forhøjet tag. Tyngdepunktet er naturligvis noget højere, men der er delvis kompenseret for den øgede krængning, som dette ville afstedkomme, ved en lille forøgelse af sporvidden.

Komplet udstyr

Bortset fra den høje førerposition og det bedre udsyn er fornemmelsen meget personvognsagtig, bilen står godt fast i kurverne, men kører trods alt ikke så ”fladt” ind i svingene som de øvrige Astra-modeller. Man mærker, når vægten skifter i S-sving eller ind og ud af rundkørsler, og kører måske af den grund lidt mere tilbageholdende, selvom det strengt taget ikke er nødvendigt. Zafira skal nok holde balancen.

Prøveeksemplarer var topmodellen med 1,8 liter motor med 115 hk og såkaldt Elegance-udstyr, som ikke lader meget tilbage at ønske. Takket være variable indsugningskanaler er der god trækkraft over et bredt omdrejningsområde.

Overraskende nok er bilen forholdsvis lavt gearet, så man ved høj motorvejsfart tager sig i at lede efter et ekstra trin – ikke fordi støjniveauet er påtrængende, men fordi motoren summer så ivrigt og formentlig kunne udføre arbejdet lige så godt ved et lidt lavere omdrejningstal.

Billigste Zafira med 1,6 liter motor koster 223.000 kroner. 1,8 liter-motoren fordyrer alene bilen med 10.000 kroner, og for de resterende godt 30.000 kroner får man ganske meget ekstra udstyr.

Opel Zafira 1,8 16V Elegance

OPBYGNING: 7-personers MPV med motor foran og forhjulstræk. 5-trins manuel gearkasse.

MOTOR: 4-cylindret række-motor med 2 overliggende knastaksler og fire ventiler pr. cylinder, 1796 ccm.
Maksimaleffekt 115 hk ved 5400 o/m.
Maksimalt drejningsmoment 170 Nm ved 43400 o/m..

UNDERVOGN: McPherson forhjulsophæng. Semi-uafhængigt baghjulsophæng med forbundne, langsgående svingarme.

BREMSER: ABS-bremser med skiver ved alle hjul og elektronisk bremsekraftfordeling.
Forreste skiver ventilerede

DÆK: 195/55 R 15.

PRÆSTATIONER: Topfart 184 km/t. 0-100 km/t 12,0 sek. Benzinforbrug 11,8 km/l.

MÅL: Længde/bredde/højde: 432/174/168 cm. Akselafstand 2,69 cm.
Bagagerum 150/600/1700 liter.
Egenvægt 1375 kg. Tilladt totalvægt 1950 kg. Tilladt påhængsvægt med bremser 1300 kg.

UDSTYR: Flex 7-system, sideairbags, air-conditioning, alu-fælge, traction-control, sædevarme, el-ruder, højdejusterbart førersæde med justerbar lændestøtte, multijusterbart rat, lygtevaskere, el-sidespejle med varme, fjernbetjent centrallås, RDS-radio og CD-spiller med 8 højttalere og fjernbetjening i rattet, sikkerhedsnet i bagagerum, 6 kopholdere, varmekanaler til bagsæde, 12-volts stik i bagagerum, læderrat.

PRIS: 264.995 kroner.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...