Biltest af Opel zafira 1,6 16V Comfort
Biltest af Opel zafira 1,6 16V Comfort© bilmagasinet.dk

Opel zafira 1,6 16V Comfort

Fætter Højben fra Tyskland

26. august 1999 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Opels Astra-baserede MPV udvider begrebet - på godt og ondt

Da Opel åbnede ballet for minicupeer med sin Corsa-baserede Tigra, var fabrikken først med den enkelte niche-bil. Opels nye niche-bil, Zafira, er ikke den første i klassen. Den er derimod en direkte konkurrent til Renault Megane Scenic, Fiat Multipla og Toyota Picnic. Men Zafira er først med et par radikale løsninger, som gør, at den nye Opel alligevel placerer sig i en klasse for sig.

Som hos konkurrenterne er recepten i Zafira en høj karrosse med en kort snude. Det giver ekstra plads i kabinen, som især pladsen omkring bagsædet får glæde af. I Zafiras tilfælde er der blevet plads til to ekstra sæder bag de ´normale´, så bilen har ialt syv siddepladser. De to ekstra sæder i bagagerummet er indrettet så snedigt, at de kan foldes ned i gulvet, som derefter bliver plant.

De to ekstra sæder er ukomfortable for voksne, mens børn befinder sig fint på dem. Til gengæld er det rigtige bagsæde godt med masser af voksenplads til både knæ og hoved. Bredden er stort set som i en almindelig Opel Astra, og i modsætning til både Renault Mégane Scénic og Fiat Multipla benytter Zafira et almindeligt bænkesæde i stedet for se-parate stole, som ellers giver større fleksibilitet og bedre komfort.

Hvis du lejlighedsvis har brug for de to ekstra børnesæder i bagagerummet, er Zafira-løsningen intet mindre end genial. Mange større MPV-modeller, som Renault Espace og Fiat Ulysse, kunne vinde meget ved en tilsvarende løsning.

Hvis du derimod først og fremmest bruger din bil til at transportere fem personer eller færre, kan du finde biler med en bedre disponering over pladsen. Ligesom bagsædet er fø-rersædet opret, men førerpositionen er god, og sædet er i sig selv i orden. I Comfort-modellen kan rattet ikke justeres, men det kan førersædet, og ergonomi og betjening er ganske fin.

Opels 16-ventilede, 1,6-liters motor er en villig sag, som også gør det godt i Zafira, men med læs på bilen er motoren kun netop tilstrækkelig.

I Comfort-versionen får du godt udstyr som elsidespejle og ratbetjent RDS-cd-radio, og det retfærdiggør prisen. Desværre er der ingen elsideruder. Det havde ellers været rart at have i en bil, hvor håndtaget skal fem gange rundt for at få ruden ned. Det ændrer dog ikke ved, at Zafira er rasende billig, hvis du ser på den som en syv-personers bil. I forhold til Scénic og Multipla betaler du netop det ekstra for Zafira, som du forventer at skulle betale for en Opel i forhold til en Renault eller en Fiat.

Opel Zafira 1,6 16V Comfort 229.995 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 1.598 cm3, 16V. Ydelse: 100 hk ved 6.000 o/min. 150 Nm ved 3.600 /min. Topfart: 176 km/t. 0-100 km/t: 13,2 sek. Grøn ejerafgift: 3.500 kr. Euromix: 12,0 km/l.

Totaløkonomi:
Den alsidige Zafira bliver eftertragtet på brugtmarkedet. Efter tre år og 50.000 km har den tabt ca. 77.000 kr.
Reservedelsindeks:
Service ekskl. materialer:
Opel Danmark kunne ved redaktionens slutning ikke oplyse hverken reservedels- eller servicepriser

Vi synes:
Genial, når du har brug for den

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...