Biltest af Opel Vivaro Camper
Biltest af Opel Vivaro Camper© bilmagasinet.dk

Opel Vivaro Camper

På ferie...i dén dér??

22. september 2005 af Bilmagasinet

Af: Steen Bachmann & A. Hansen

Ny Opel camper rasler og skramler helt forfærdeligt

Jeg skulle teste en "camper" en uges tid i ferien, så jeg stillede med frue, to børn og fuld oppakning og planlagde en lille uges campingferie i Sverige. Det var godt nok naivt.

Biltypen ”camper” har nemlig ikke noget at gøre med camping; det er betegnelsen for en varevogn, der er bygget om til ære for ToldSkat. Hvis en bil har sovepladser og noget køkken-agtigt isenkram monteret, fås den via den fantasifulde danske afgiftslovgivning til 60 procents afgift istedet for de normale 180 procent.

Basisbilen, Opel Vivaro, er i sig selv en udmærket varevogn, der fint følger med trafikken op til 130 km/t., og kun har ét problem: Sit udseende. Nå, ja, og så alle de idioter, der SKAL overhale, fordi du kører i en minibus, og det er ligegyldigt, hvor hurtigt, du kører – de SKAL bare forbi.

For at få Vivaroen på lav afgift bliver taget skåret af og erstattet med et glasfibertag, som kan skydes op, så der er to sovepladser oven på bilen inde i et lille telt. Når det er slået ned, holdes det fast af to kraftige håndtag, hvis frigang på et par milimeter betyder, at du har en permanent iiiirh-iiiirh-iiiirh-lyd 15 centimeter fra venstre øre under kørslen. Omme i kabinen rasler gasblusset, som om der sidder en møgunge og sparker på et køkkenskab, og blus og den tilhørende vask, der er på størrelse med en cykelhjelm, kan ikke klappes ned i vandret position, fordi et stort klapbart (og temmelig løst monteret) drejesæde er i vejen. Vandforsyningen består af en 30 liters vanddunk, der ligger og rasler rundt under sæderne, og gasflaske må du selv sørge for.

Nå, jeg kørte tilbage til Opel-forhandleren, der hjalp med at vende sæderække nummer to, så mine passagerer sad som i en almindelig minibus, og så tog vi på endagstur til Kullen i Skåne. Det klarede Vivaroen fint.

Men tænk, at det er nødvendigt at skamfere en bil for at få den til en rimelig pris i Danmark.

OPEL VIVARO CAMPER
Motor R4, 1.870 cm3, 16V, turbodiesel
Ydelse 100 hk ved 3.500 o/min
240 Nm ved 2.000 o/min
0-100 km/t. ca. 13 sek.
Topfart 155 km/t.
Forbrug 12,1 km/l (målt)
Årlig ejerafgift 7.720 kr.
Vægt/lasteevne 1.700 kg/1.200 kg
Mål (L/B/H) 478/223/196 cm
Bagagekapacitet 5.000 liter (u/sæder)
Dækmontering 205/65R16
Værditab (3 år/60.000 km) ikke oplyst
Reservedelsindeks ikke oplyst
Pris 357.500 kr
Pris uden afgifter ca. 150.000 kr.

VI SYNES…Tagombygningen og ”køkkenet” rasler og skramler, så man får dårlige nerver. En skamfering af en ellers udmærket varevogn.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...