Biltest af Opel Vectra 2,8 V6 Turbo Sport
Biltest af Opel Vectra 2,8 V6 Turbo Sport© bilmagasinet.dk

Opel Vectra 2,8 V6 Turbo Sport

Diskret, men overlegen

18. maj 2006 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Opel Vectra V6 har overarm og kan mere, end den ser ud til

Den faceliftede Opel Vectra er ikke en dårlig bil, den mangler bare noget ekstra i forhold til Passat, Mondeo og de andre i klassen. Men nu er den her: Den køreglade Vectra, som giver dig mere og mere desto længere, du kører i den. Svaret er Vectra V6 2,8 Turbo.

Jeg har kørt samme motor i Saab 9-3, men en V6-motor i en Saab er en misforståelse. I 9-3 forblev blev V6-motoren underligt anonym, men samme anonymitet giver Vectra liv. Ved første tur lader den som ingenting. Bevares, 230 turbo-heste er ikke umærkelige, men det er turboen. Den hverken høres eller føles direkte, fordi det er lykkes at eliminere turbotøven, så man bare oplever et solidt og konstant træk uanset hvor på omdrejningsskalen, man slår til.

Resultatet er en motor, der langsomt folder sig ud, jo mere man kører i den. Den kan skyde Vectraen fra 0-100 km/t. på 7,3 sekunder, men det er V6’erens evne til at trække i uendelighed, der giver bilen karakter. Man overvældes af det overskud og smidighed, som gør de seks gear til et reelt valg. Fyr den af i tredje gear og overhal på få sekunder, eller lad den blive i sjette og mærk den afmålte fremfærd, der øger farten næsten lige så hurtigt og mindst lige så bestemt, men langt mindre dramatisk.

Vectra V6 2,8 Turbo har 25 hk færre end Vectra OPC med samme motor, som er 50.000 kr. dyrere. Den har jeg ikke prøvet, men ærlig talt har jeg svært ved at se, hvordan den kan gøre det mere fuldendt.

Tilmed er Vectra V6 til at købe for penge. Eller rettere, den er til at lease for penge. Beskatningsgrundlaget er sat meget lavt, hvilket gør den til en særdeles attraktiv bil at lease. Det kan til gengæld blive en bet for private, som skal give 481.782 kr. Det er ikke urimeligt, men på grund af den lave leasingpris bliver afskrivningen formentlig stor. Men skidt, det er køreoplevelsen også.

OPEL VECTRA 2,8 V6 TURBO SPORT
Motor V6, 2.792 cm3, 24V, turbo
Ydelse 230 hk ved 5.500 o/min
330 Nm ved 1.800 o/min
0-100 km/t. 7,3 sek.
Topfart 250 km/t.
Forbrug EU-miks 9,6 km/l
Årlig ejerafgift 6.480 kr.
Vægt/last/påhæng 1.500/550/1.600 kg
Mål (L/B/H) 461/180/146 cm
Bagagerum 500/1.360 liter
Dæk 215/50R17W
Værditab 3år/60.000 km ca. 220.000 kr. (45 pct.)
Reservedelsindeks 241
Pris 481.782 kr.
Pris u/afgifter 157.388 kr.

VI SYNES…Når det nu er lykkes for Opel at give en Vectra karakter, så skal den også belønnes for det. Topkarakter!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...