Biltest af Opel Vectra 2,0 Turbo SPW
Biltest af Opel Vectra 2,0 Turbo SPW© bilmagasinet.dk

Opel Vectra 2,0 Turbo SPW

Fordrukken fætter

19. juni 2004 af Bilmagasinet

Af: Karsten M. Lemche

Bagagerummet og turbomotoren i Opel Vectra 2,0 Turbo Sport Wagon kæmper om, hvem der kan sluge flest liter

At køre Opel Vectra med den toliters turbomotor er ligesom at gå på druk: Jublen vil ingen ende tage, så længe festen er i gang, motoren hælder benzinen i sig, og tankkortet danser periodisk ind og ud af automaten. Men næste morgen står den på tømmermænd i form af alenlange benzinregninger.

Nu er tyske motorveje – med speederen i bund – heller ikke verdens mest økonomiske sted at teste benzinforbrug, men selv under normal kørsel var det ikke imponerende tal, som bilens indbyggede board computer viste.
Trækkraften er der ikke noget i vejen med – lige fra tomgang trækker motoren jævnt og uden turbotøven op til omdrejningsbegrænseren, men det er tydeligt, at motorstyringen er indstillet på komfort og ikke sport – og det passer perfekt til bilens gemyt: En Vectra Wagon er appellerer ikke til de stiveste hatteskygger. Det er en langtursbil, og det var grunden til, at vi tog den på fremmede veje for at teste.

Bortset fra det horrible benzinforbrug var det småt med løftede øjenbryn på turen. Du kan køre til verdens ende i Opel Vectra og stadig stige frisk ud af den, når du er kommet frem. Den eneste lille detalje, som kræver lidt tilvænning, er blinkerarmen, der har automatisk blink, så armen altid vender tilbage til udgangspunktet, også selvom bilen blinker til venstre. Nogle finder det irriterende, men jeg nåede at vænne mig til det, og det automatiske tre-blink til motorvejskørsel får thumbs up gange to.

Det er gør det kæmpe bagagerum også. På langturen til Sydtyskland kunne trods alt sluge flere liter bagage, end motoren kan nå at sluge benzin. Hele 1.850 supertanker-agtige liter æder det store, sorte hul, når bagsæderne er lagt ned.

Opel Vectra 2,0 Turbo Sport Wagon
Tekniske data: R4, 1.998 cm3, 16V, turbo
Ydelse: 175 hk ved 5.500 o/min, 265 Nm ved 2.500 o/min.
0-100 km/t.: 9,4 sek.
Topfart: 222 km/t.
Forbrug: EU-miks: 10,8 km/l, årlig ejerafgift: 5.000 kr.
Mål (L/B/H): 482/179/150 cm.
Bagagekapacitet: XXX/1.850 liter.
Vægt: 1.475 kg.
Totaløkonomi:
Den nye og for brugtmarkedet ukendte 2,0T-motor gør afskrivningen lidt usikker. Vi gætter på 150.000 kr. (35 procent) over tre år og 50.000 km.
Reservedelsindeks: 136
Pris: ca. 430.000 kr.

Vi synes…Vectra Wagon er en utrolig behagelig rejsebil, men vælg den som diesel. Den toliters turbomotor æder benzin, som en forstads-borgmester drikker rødvin.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...