Biltest af Opel Vectra 1,9 CDTI
Biltest af Opel Vectra 1,9 CDTI© bilmagasinet.dk

Opel Vectra 1,9 CDTI

Tal til mig, Vectra

23. januar 2005 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Fiat giver power i motorrummet men ikke sjæl i kabinen

Nu har vi på Bil Magasinet aldrig påstået, at vore nybiltest er objektive. Tværtimod lægger vi vægt på den subjektive betragtning. Men hvis jeg et øjeblik monterer et par UV-solbriller af den objektive slags, så ville en test af Opel Vectra 1,9 CDTI Comfort formentlig lyde som følgende:

”En moderne, rummelig mellemklassebil med godt udstyr, høj sikkerhed og en fin villig motor, som alt i alt lægger sig i midten af, hvad man kan forvente i denne klasse til denne pris. Testbilens gearskifte var knoklet, men trækkræften fejler ikke noget, betjeningen er indlysende, ergonomien i orden, udstyrsniveauet tilstrækkeligt og finishen pæn. Designet hverken skræmmer eller begejstrer nogen. Punktum.”

Med andre ord: Får du af den ene eller anden grund stillet en Vectra med dieselmotor i udsigt, bliver du i hvert fald ikke snydt. Men hvis du selv kunne vælge, hvorfor så tage en Vectra?

Gør op med blød hat-image
Det er det svære spørgsmål, for selv om den nye Vectra designmæssigt gør op med det gamle blød hat-image (uden at den af den grund bliver særlig spændende at se på), så er det som om, fusionen af Fiats 1,9-liters commonrail-diesel og Vectraen ikke rigtig vil lykkes. I overført betydning: Fiat-motoren gør ikke Vectraen rigtig vild og -Vectra kan ikke rigtig tæmme Fiat-motoren, hvorved konstellationen kun bidrager til oplevelsen af Vectraen som endnu én på dusinet.

Det er naturligvis en subjektiv betragtning, så prøv selv en tur, inden du tager mine ord for rene varer.

Opel Vectra 1,9 CDTI Comfort

SPECIFIKATIONER
Motor R4, 1.910 cm3, 8V, turbodiesel
Ydelse 120 hk ved 3.500 o/min
280 Nm ved 2.000 o/min
0-100 km/t. 11,5 sek.
Topfart 200 km/t.
Brændstofforbrug EU-miks 17,2 km/l
Årlig ejerafgift 4.500 kr.
Vægt 1.400 kg
Mål (L/B/H) 460/177/146 cm
Bagagekapacitet 500/1.050 liter
Totaløkonomi Mellemklasse-dieselbiler med lavt kilometertal er eftertragtede, men merprisen i forhold til en standard-benziner koster. Vi forventer en afskrivning på 36 procent (131.000 kr.) over tre år og 60.000 km.
Reservedelsindeks Ikke oplyst
Pris 364.955 kr.

VI SYNES…En mellemgod motor, et mellemgodt -design og en mellemgod pris for en bil, der kører mellemgodt. Alt i alt en -mellemgod bil.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...