Biltest af Opel Vectra 1,8 5-d
Biltest af Opel Vectra 1,8 5-d© bilmagasinet.dk

Opel Vectra 1,8 5-d

Kør dig mod til, Vectra

19. januar 2006 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Her glæder du dig først, når du HAR kørt en tur

Opel forsøger at tilkæmpe sig et mere sporty image med et frisk og vovet design, en udfordrende kabine og rasende OPC-varianter i alle modelserier. Selv Opel Meriva kommer i en GTI-agtig fremtoning.

Der kommer også en Vectra OPC, motoriseret med den heftige 2,8-liters V6-turbomotor, som også Saab har fået glæde af. I den bløde ende af programmet tager Opel til gengæld en slapper. Her hedder en femdørs Vectra ikke længere en GTS, men slet og ret Vectra femdørs, hvad det også altid har været.

Da Opel introducerede den femdørs Vectra, var det som en mere sporty GTS. I forhold til en almindelig Vectra sedan var den sænket en smule, men med faceliftet forsvinder GTS-betegnelsen fra det danske marked.

Hvis man forbinder betegnelse GTS med lidt fart og sport, så ville det også være noget af en tilsnigelse at kalde 1,8-liters versionen for en GTS, for trods sine 122 hk er det ingen racer. Men i al beskedenhed gør basis-Vectraen det ok. Selv om dens nye ansigt er mere appellerende end de gamle, næsten funkis-agtige forlygter, så er Vectra ikke en bil, man bliver forelsket i ved første øjekast.

Karrosseridesignet har kvaliteter, men kabinen har en afmålt distance til chaufføren. Ikke i praksis – for den fungerer som den skal – men i den selvudslettende, præcise indretning, hvor selv kontakten til havariblinket er firkantet som lavet til robotter.

Tillader man Vectraen at yde sit bedste, er der til gengæld udsigt til en behagelig overraskelse, for den kører bedre, end man forledes til at tro, den byder på god komfort, og med den præcise førerplads bliver den en god kammerat, som langsomt kryber op om ryggen på chaufføren.

Det er ikke en bil, man glæder sig til at køre i – men man glæder sig, når man HAR kørt i den. Og det er vel ikke så ringe endda.

OPEL VECTRA 1,8 5d
Motor R4, 1.796 cm3, 16V
Ydelse 122 hk ved 6.000 o/min
167 Nm ved 3.800 o/min
0-100 km/t. 11,2 sek.
Topfart 205 km/t.
Forbrug 13,0 km/l EU-miks
Årlig vægtafgift 3.500 kr.
Vægt/last 1.300/575 kg
Mål (L/B/H) 461/180/146 cm
Bagagekapacitet 500/1.360 liter
Dækmontering 195/65 R15V
Værditab (3 år/60.000 km) ca. 100.000 kr. (34 pct.)
Reservedelsindeks ikke oplyst
Pris 294.465 kr.
Pris u/afgifter 104.038 kr.

VI SYNES…Der er stadig ikke meget pral over en Vectra, men man kan godt køre sig glad i den.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...