Biltest af Opel Vectra 1,8
Biltest af Opel Vectra 1,8© bilmagasinet.dk

Opel Vectra 1,8

Opel kører på rutinen

23. september 1999 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj

Opel har ændret Vectra på mange punkter, men overraskelserne udebliver

Den ny Opel Vectra er som den fodboldkamp, der i mandagsavisen bliver beskrevet som ´uden sprudlende spil, hvor sejren blev hevet hjem på sikkert spil og rutine´. Der er ikke mange overraskelser i den nye Opel Vectra.
I foråret fik Vectra et facelift med den sædvanlige behandling for biler i overgangsalderen; ændrede kofangere, lygter, kølergrill, hjulkapsler, forbedret interiør, en enkelt ny motor og lidt pilleri ved undervognen.

Den nye motor er en 1,8-liters Ecotec- motor med 115 hk. Den brillerer ved at have 11 procent lavere brændstofforbrug (nu 13,5 km/l, før 12,2 km/l) end den gamle 1,8-liters motor. Det er en omdrejningsvillig, kultiveret og momentstærk motor, der yder et imponerende drejningsmoment på 170 Nm allerede ved 3.400 o/min. Desværre er motoren koblet sammen med en fem-trins gearkasse, hvor skiftene virker for lange og lidt knoklede, når der skal skiftes hurtigt.

Opel finjusterede udelukkende un-dervognen på Vectra for at forbedre bilens køredynamik, og det mærkes ved, at Vectra krænger og understyrer mindre. Den største forbedring ligger i den ændrede servostyring, der er mere direkte og sammen med de større 15-tommer hjul giver bedre vejkontakt. Alligevel bliver Vectra ikke andet end en god mellemvare på det punkt, for bilen savner gejst i måden, den kører på. Vectras komfort ligger på gennemsnittet med rimelig affjedringskomfort og et behersket støjniveau.

Interiøret i Vectra savner måske stil, men kvalitetsmæssigt kan Opel godt bide skeer med VW Passat. Udstyrs-niveauet har fået et skub op, og fjernbetjent centrallås samt ratbetjent RDS radio med cd-afspiller hører nu til standardudstyret. Førerpladsen er i orden med højdejusterbart rat og et sæde, der er fast og støtter godt. Det største minus ved førerpladsen er de få aflæggerum, der oven i købet er for små. Til trods for nye forsæder med ændret ryglæn, der skulle give mere benplads på bagsædet, er pladsen langt fra imponerende.

Et fodboldhold, der vinder kampe uden sprudlende brasilianerbold, er måske ikke ultimativt underholdende, men de kan alligevel vinde mesterskabet.. Det samme kan siges om Vectra, der langtfra er den mest interessante bil i klassen, men den vinder alligevel købernes gunst. I sidste måned var Vectra den næstmest solgte bil i Danmark.

Opel Vectra 1,8 224.995 kr.

Tekniske data
Motor; R4, 16V, 1.796 cm3. Ydelse: 115 hk ved 5.400 o/min. 170 Nm ved 3.400 o/min. Topfart: 203 km/t. 0-100 km/t: 11,0 sek. Årlig ejerafgift: 2.640 kr. EU-mix: 13,5 km/l

Totaløkonomi:
Vectra er en populær bil, og afskrivningen ligger på et fornuftigt niveau, selv om den er en anelse dyrere end konkurrenterne. Regn med cirka 72.000 kr. over tre år og 50.000 km.
Reservedelsindeks: 108
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 998 kr.
30.000 km: 1.235 kr.
45.000 km: 998 kr.

Vi synes:
En god mellemvare, der hverken skuffer eller overrasker

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...