Biltest af Opel Omega 3,2 V6 Aut.Wagon
Biltest af Opel Omega 3,2 V6 Aut.Wagon© bilmagasinet.dk

Opel Omega 3,2 V6 Aut.Wagon

Overmoden Omega

22. november 2001 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj

En god V6-motor kan ikke skjule, at Opel Omega efterhånden er temmelig langt over sidste salgsdato

Opel kører med ballerne i vandskorpen og minus på bundlinjen, og der er installeret svingdøre i bestyrelseslokalerne, så udskiftningerne i ledelsen kan gå endnu hurtigere. I den netop overståede fyringsrunde skulle de nok også have sat Omega på porten. Den er nu otte år gammel, og selv om designet stadig holder sig godt, kan det ikke skjule, at bilen på mange punkter viser alderdomstegn.

Men den har nu fået en ny pacemaker i form af en 3,2-liters V6-motor, der er en videreudvikling af den gamle 3,0 V6. Effekten er kun steget marginalt fra 211 til nu 218 hk, men drejningsmomentet er steget fra 270 til 290 Nm ved 3.400 o/min. V6-motoren leverer masser af power fra lave omdrejninger og hele vejen op ad omdrejningsskalaen til lige over de 6.000 o/min., og den fylder kabinen med en dejlig sprød V6-lyd. Den firetrins automatgearkasse skifter nogenlunde blødt ved normal kørsel, men giver du motoren en spand kul, bliver skiftene mindre diplomatiske. Men den momentstærke motor betyder, at gearkassen ikke skifter febrilsk op og ned hele tiden for at finde den rette mængde kraft til at skubbe bilen frem over asfalten.

Eneste minus ved motoren er dens vanvittige tørst. Med den gamle 3,0-motor kørte Omega 9,6 km/l, men 3,2 V6 klarer kun 8,4 km/l i snit, og som om det ikke var galt nok, så viste kørecomputeren et gennemsnitforbrug på 5,8 km/l under testen. Ugen efter kørte jeg i en stor Chevrolet TrailBlazer, der vejer over to ton og kører med en 4,2-liters sekscylindret rækkemotor - forbruget var næsten det samme.

Men motorens umanerlige tørst passer godt til Omega, for den føles på mange punkter mere amerikansk end tysk. Den er komfortabel, men stor og tung i bevægelserne. Det kantede instrumentbord med midterkonsollens billige plastictræ kunne også stamme fra en Chevrolet eller en anden amerikaner. Midterkonsollen er i øvrigt uoverskueligt indrettet med alt for mange ens knapper. Glem alt om sammenligninger med Audi A6, BMW 5-serie eller sågar Peugeot 607, for de er alle en klasse over Omega.

Det er på tide at hive Omega af samlebåndet, hvis den ikke skal ydmyges på sine sidste dage.

Måske kan de mange fyrede Opel-folk få én hver som et slags gyldent håndtryk, så der kan blive ryddet lidt op på lageret. Hvis du vil have en stor Opel, så vent til næste års helt nye Vectra.

Pris: Opel Omega 3,2 V6 aut. Wagon 551.995 kr

Tekniske data: R6, 3.175 cm3, 24v. Ydelse: 218 ved 6.000 o/min, 290 Nm ved 3.400 o/min. 0-100 km/t: 9,5 sek. Topfart: 232 km/t. EU-mix forbrug: 8,4 km/l. Årlig ejerafgift: 7.200 kr.

Totaløkonomi: En Opel i den store mellemklasse er ikke nogen eftertragtet vare på brugtmarkedet, og afskrivningen kan gøre ondt. Regn med næsten 40% over tre år og 50.000 km.
Reservedelsindeks: Ikke oplyst
Service ekskl. materialer:
Ikke oplyst

Vi synes...
Det er blevet på tide at sige farvel til en tørstig gammel tysker

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...