© bilmagasinet.dk

Opel Insignia OPC 4d aut.

Nogle biler har så megen karisma, at man lige så godt kan overgive sig og nyde hver eneste tur

8. marts 2012 af Steen Bachmann

Opel ­Insignia OPC stammer fra 2009 og fås nu med 6-trins automatgear, der burde passe godt til den brovtende adfærd og knusende stærke turbo-V6’er. Det gør det sådan set også, og vores indvendinger mod transmissionen har ikke noget at gøre med dét arbejde, Opel Performance Center (OPC) har lagt i at finjustere den. Problemet er, at konkurrerende bilmærker har mere raffinerede gearkasser at byde på.

Det springer i øjnene, hvor gammeldags sådan et automatgear kan virke i forhold til for eksempel BMW’s dobbeltkoblingsgearkasser. I normal indstilling yder det god komfort med bløde skift, mens det i Sport-mode skifter ved højere omdrejninger og med hurtigere og mere kontante skift. Her er en mærkbar forsinkelse, når du giver gas, fordi der både skal være tid til, at turboladeren bygger ladetryk op, og gearkassen skal bestemme sig for at gå et eller to gear ned. Man kan skifte manuelt med flapper bag rattet, men dén egenskab blev jeg ikke gode venner i løbet af testugen, og selv om gearkassen har seks trin, er det som om, de ikke er optimalt afstemt.

© bilmagasinet.dk

Det eneste negative, der er at sige om Insignia OPC med manuel gearkasse, er, at den har verdens længste gearvandringer og dermed ikke lever op til bilens karaktér. Så er den bedre med automatgear? Ja, det valg må du selv træffe. Jeg ville tage den manuelle version - og krydse af for Unlimited-pakken, hvor topfartbegrænseren fjernes, så den løber 270 km/t. Det kan bilen sagtens klare, for ved 250 km/t (263 km/t på speedometeret) ligger den køligt og velovervejet på asfalten som en stor Audi quattro.

Det uundgåelige spørgsmål er her: Hvorfor så ikke bare tage en Audi? Svaret er, at det kan du da godt, men den ­nærmeste sammenlignelige model bliver en A6 3,0 TFSI quattro med aut. gear (S-tronic) og 300 hk, der koster 200.000 kr. mere. Men savner vildskaben - eller dét, vi kalder karisma og personlighed.

© bilmagasinet.dk

Når du cruiser derudaf på den danske motorvej med fartpiloten på 140 km/t, får du den der ualmindeligt behagelige følelse af, at du KAN køre fra hvad som helst, der måtte komme bagfra. I hvert fald når vi taler mellemaccelerationer mellem 100 og 200 km/t, hvor Insignia OPC fører sig frem med et brøl, og Fabia’erne flygter over i højre vognbane som skrækslagne høns. Træd til side, for her kommer en bil med appetit på livet og landevejen, og dén følelse er ikke den værste, man kan få fra en bil.

Så er der det med prisen. Den lander på knap 700.000 kr., og da det ikke er en Audi, må du forvente et grimt værdi­tab. Hvad værre er, så er reservedelsprisindekset - gennemsnitsprisen på 10 gængse reservedele - på indeks 386, hvilket betyder, at Insignia OPC er langt dyrere at holde kørende end en Audi eller en BMW i samme klasse. Det bliver en tung tegnedreng, du skal have med på Opel-værkstedet for at holde maskineriet kørende. Karisma koster.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...