© bilmagasinet.dk

Opel Insignia EcoFlex 4d

Kører længere på literen, men er ikke dyrere

2. september 2009 af Jens Peter Lange

Opels ingeniører har haft luppen fremme for at finde forbedringer på den generelt meget vellykkede Insignia.

Det vil være et selvmål, hvis den "grønne" Insignia ikke har de samme gode køreegenskaber, der udmærker Årets Bil i Europa 2009, så alt, der er dyrt og godt i en normal Insignia, fås selvfølgelig også i ecoFLEX.

Det gælder FLEXride-systemet, der afpasser støddæmperne til vejens forhold, ligesom Opels Eye-system, der kan aflæse hastighedstavler i vejkanten.

Til gengæld har Opel arbejdet intenst med aerodynamikken og drivlinjen. Frontgrillen er lidt mindre, og små ændringer omfatter også en fugeliste under køleren og lidt ændrede sidespeje. En stor bundplade under bilen indkapsler bl.a. tanken og medvirker til at sænke Cw-værdien fra 0,28 til 0,26. Det er den laveste vindmodstand i klassen af firmabiler.

Højere gearing mærkes på motorvej

© bilmagasinet.dk

Motorstyringen er optimeret til en mere optimal forbrænding, ligesom gearkassen er ændret på to punkter. 1. og 2. gear er kortere end normalt, mens slutudvekslingen er højere - sidstnævnte opdager man hurtigt på motorvejen. Lavere omdrejninger = mindre forbrug. Det, den højere gearing så taber på mellemaccelerationen, dvs. 10,2 sek. fra 80 km/t til 120 km/t (8,9 i en 2,0 CDTI), vinder ecoFLEX-modellen igen på topfarten, der er 3 km/t højere: 221 km/t.

19,2 km/l sænker den årlige ejerafgift med 1.280 kr., og da det danske afgiftssystem begunstiger lav CO2-udledning, får ecoFLEX en rabat i registreringsafgiften på 5.600 kr. Derfor er købsprisen identisk med den almindelige 2,0 CDTI. Begge har 160 hk og 350 Nm i moment. Eftersom karrosseriet også et sænket med 10 mm, er køreegenskaberne faktisk lige en tand bedre.

© bilmagasinet.dk

Den nye ecoFlex-model kommer til Danmark til efteråret, og må trække en campingvogn på 1.500 kg i modsætning til den almindelige Insignias 1.600 kg. Øko-versionen fås ikke med automatisk gearkasse. Men det behøver man nu ikke at være ked af, eftersom den standardmonterede 6-trins manuelle efterlader et godt indtryk.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...