Biltest af Opel Frontera 2,2 DTi 16V Sport
Biltest af Opel Frontera 2,2 DTi 16V Sport © bilmagasinet.dk

Opel Frontera 2,2 DTi 16V Sport

Ny LandCruiser-trussel

17. november 1999 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager

DTi-motor giver firehjulstrækker bonus på landvejen

Da Opel Frontera deltog i Bil Magasinets 4WD-stortest i august tog V6-mo-dellen testholdet med storm. Det så endelig ud til, at Toyota LandCruiser havde fået en reel konkurrent. Frontera var ikke unik, men de gode offroader-egenskaber gav, kombineret med en acceptabel on-road dynamik og en god lande-vejskomfort, et godt indtryk. Det var dog den villige V6-motor og den gode, firetrins automatgearkasse, der havde den største ære for det gode resultat.
På denne baggrund var det ikke uden bange anelser, at vi tog fat på den langt billigere diesel-Frontera i den korte van-version på gule nummerplader.
Men frygten var ubegrundet. Endnu en gang overraskede Frontera ved at vise sig som en reel LandCruiser-trussel. Selv uden læder og de mest ekstravagante udstyrsdetaljer er kabinen indbydende. Og endnu vigtigere: Den 16-ventilede, 2,2-liters turbo-diesel-motor viser sig fra sin bedste side. Motoren er af samme aftapning som 2-liters-varianten i Vectra, og den er identisk med den 2,2-liters TiD-motor, som Saab benytter i 93. Begge ste-der overdøves motorens udmærkede præstationer af en pågående, hård og ucharmerende motorgang. DTi-mo-toren er langt mere passende i Frontera, hvor motorgangen ikke generer. Til gen-gæld har du fornøjelse af motorens gode moment og den meget homogene effekt-udvikling, som får Frontera DTi til at minde om en personbil. Også gearskiftet minder om en personvogns og er blevet forskånet for det hårde og genstridige skifte, som ofte følger med firehjulstræk med spær og separat chassisramme.
Det er i køreegenskaber, at sportsmo-dellen med de tre døre adskiller sig fra den lange femdørs-model. Begge biler er udpræget blødt affjedrede, og hjulene har en forholdsvis stor vandring, hvilket er godt for komforten, men skidt for dyna-mikken. I den kortere Sport bliver kørselen mere vuggende og giver nærmest en fornemmelse af, at de store dæk udgør en væsentlig del af affjedringen. Det er en lidt ærgerlig bivirkning, fordi den lille Frontera har en god retningsstabilitet. Det ændrer dog ikke på, at den korte diesel følger de samme gode tendenser, som den lange V6 udstak i vores stortest. Et mestermøde mellem Frontera og LandCruiser trænger sig på.

Opel Frontera 2,2 DTi 16V Sport 209.995 kr.

Tekniske data
Motor: R4 DTi, 2.172 cm3, 16V OK-H, 115 hk ved 4.300 o/min. 260 Nm ved 1.900 o/min. 0-100 km/t: 13,9 sek. 155 km/t. EU-mix:11,0 km/l.

Totaløkonomi:
Hvis du skal køre 4WD med moms, koster det ekstra afgift til staten hvert år, og det koster ekstra på afskrivningen. Efter tre år og 50.000 kilometer har modellen tabt 84.000 kroner (40 procent). Årlig ejerafgift: 4.480 kr.
Reservedelsindeks: 133
Service ekskl. materialer:
Ikke opgivet

Vi synes:
Smigrende firehjulstrækker

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.