Biltest af Opel Corsa 1,2 Easytronic
Biltest af Opel Corsa 1,2 Easytronic © bilmagasinet.dk

Opel Corsa 1,2 Easytronic

Manuel - helt automatisk

25. oktober 2001 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Easytronic kalder Opel sit manuelle gear, der skifter automatisk. Det virker mere indlysende, end det lyder

Bedst som Mercedes-Benz og Lexus har fået optimeret det traditionelle automatgear til perfektion, synes dagene at være talte for automatgearet, som vi kender det. Audi har sagt farvel til sit femtrins automatgear til fordel for det trinløst variable Multitronic, og med Easytronic beviser Opel, at automatkoblingen kan slå automatgearet i daglig brug.

Automatkoblingen har ganske vist haft en svær start. Under henvisning til Formel 1-teknik har flere bilproducenter forsøgt at introducere automatkoblingen som et sekventielt gearskifte til sportslig kørsel, men hidtil har ingen af løsningerne levet op til det sportslige image. Kendsgerningen er, at Alfa 156 er sjovere med manuelt gear end med Selespeed. Derimod passer løsningen rigtig godt som alternativ til automatgear i en Opel Corsa med 1,2-liters motor og 75 hk.

I praksis fungerer Easytronic som et automatgear, men i princippet er det en almindelig manuel gearkasse med elektrisk kobling og elektrisk gearskifte. Derved slipper man for momentomformeren, der ellers får en bil med lille motor og automatgear til at virke langsom, og fornemmelsen af forsinket reaktion udebliver også. Easytronic-bilen trækker, så snart man træder på speederen.

Man skal ganske vist lære at køre med automatkoblingen. Skiftene kan virke mere kontante end i de bedste automatgearkasser, især hvis man bare træder speederen i bund. Man kan med fordel styre gearskiftet ved at accelerere og derefter fremtvinge et gearskift ved at lette lidt på speederen. Gør man det, kan man lave helt umærkelige skift. Til gengæld er kickdown-funktionen for langsom, og den giver også et mærkbart ryk i bilen.

Her kan man med fordel benytte muligheden for manuel nedgearing ved at skubbe til gearstangen, inden man accelererer, for det er både hurtigere og mere behageligt.
Og har man først lært at bruge bilen, fungerer den klart bedre end en traditionel automatgearsbil. Især med den lille motor har man større frihed til at køre bilen efter eget temperament, og man slipper for effekttabet i momentomformeren. I tilgift er der chance for gevinst i form af lavere benzinforbrug, og så koster Easytronic det halve af et traditionelt automatgear.

Isoleret set virker Easytronic som fremtidens løsning. At Opel Corsa i sig selv allerede virker som en gammel bil, er en ganske anden sag.

Opel Corsa 1,2 Easytronic Pris: 152.989 kr.

Tekniske data: Motor: R4,1.199 cm3, 16v. Ydelse: 75 hk v. 5.600 o/min. 110 Nm v. 4.000 o/min. Acc. 0-100 km/t: 14,0 sek. Topfart: 170 km/t. EU-mix: 16,1 km/l. Årlig ejerafgift: 1.940 kr.

Totaløkonomi: Corsa holder værdien godt, og efterhånden er automatgear også blevet stuerent på brugtmarkedet. Efter tre år og 50.000 km har den tabt 47.000 kr. (31 pct.)
Reservedelsindeks: 106
Service ekskl. materialer:
30.000 km: 900 kr.
60.000 km: 1.050 kr.
90.000 km: 900 kr.

Vi synes...
Gearet fungerer godt, men den nye Corsa virker allerede gammel

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...