Biltest af Opel Combo Tour 1,6
Biltest af Opel Combo Tour 1,6© bilmagasinet.dk

Opel Combo Tour 1,6

Opels container

26. august 2002 af Bilmagasinet

Af: Karsten M. Lemche

God plads i Opel Combo, men udseendet er ikke heldigt

Nogle gange kan man bare ikke forliges med en bil, og det, var jeg overbevist om, var tilfældet, da jeg fik nøglen til Opels nye Combo Tour; en varevogn på hvide plader. Det var ikke fordi, det var en Opel, men fordi den på ingen måde var en køn bil. Nu er Combo ikke skabt ud fra et skønheds-ideal, men ud fra et behov om plads. Og plads kan
Combo levere til overflod. Selv med alle sæder i brug er der mere bagageplads, end en almindelig dansk familie har brug for på en to-ugers sommerferie. Ikke nok med at bagagerummet er dejligt regulært, du kan også læsse meget ind på grund af den høje taglinie.

I løbet af testugen skulle jeg flytte en Ikea-reol, og med en tyrkertro på at Comboen kunne sluge alt, havde jeg ikke skilt reolen ad. Nu er en reol på to meter ikke en klein sag, men efter at have lagt alle sæder ned og fældet højre forsæde fremover, lykkedes det at få den bakset ind i bilen. Selvom jeg havde brugt hele kabinens længde, havde jeg endnu ikke udnyttet den ekstravagante loftshøjde. Ved nærmere eftertanke kunne jeg ikke huske, hvornår jeg sidst havde brug for så meget lofthøjde. Men så var det, jeg så lyset - bogstavelig talt.

For verden er en helt anden, når du sidder bag rattet af en Combo Tour. Den enorme forrude giver et pano-rama-udsyn, som kun overgås af en åben bil. Da jeg kørte gennem København, så jeg pludselig flere etager af bygningerne end nogensinde før. Det vil børnefamilier sikkert nyde godt af på ferieture. Men de store vinduer gør også bilen varm som en trykkoger, så køber du en Combo, skal du huske at sætte et kryds under aircondition, ellers risikerer du, at familien går til i heden. Udstyrsniveauet på Combo er ellers højt med el-ruder hele vejen rundt, cd-afspiller og fjernbetjent centrallås.

Prisen på 185.000 kr. er heller ikke afskrækkende, men ser du på konkurrenterne, så har både tvillingerne Citroën Berlingo/Peugeot Partner og Renault Kangoo større bagagerum, og så meget længere er Combo Tours udstyrsliste heller ikke.

Opel Combo er en fornuftig familiebil, og kan du forlige dig med udseendet, er Combo Tour et fornuftigt familiebilskøb. Men før du taber besindelsen, så tag lige en tur i en af konkurrenterne, for Combo er ikke den nye konge af varebiler på hvide plader.

Opel Combo Tour 1,6

Tekniske data: Motor: R4, 1.598 cm3, 8V. Ydelse: 87 hk ved 5.400 o/min. 138 Nm ved 3.000 o/min. 0-100 km/t: 14,0 sek. Topfart: 164 km/t. EU-mix: 12,8 km/l. Årlig afgift: 3.500 kr.
Totaløkonomi: Combo Tour bliver ikke markedsført så aggressivt som konkurrenterne, og med en tilsvarende højere pris må du forvente en afskrivning på 65.000 kr. (36 pct.) efter tre år og 50.000 km.
Reservedelsindeks: 100
Service ekskl. materialer:
30.000 km: 900 kr.
60.000 km: 975 kr.
90.000 km: 900 kr.
Pris: 187.000 kr.

Vi synes...En fornuftig familiebil, men ikke den bedste på markedet

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...