Vi kører Opel Calibra
Det er vores læser Johnny Clausen fra Varde, der er skyld i denne artikel, for det var ham, der sendte billeder af sin bil og spurgte, om ikke vi snart skulle skrive om Calibra? “Den er overset som youngtimer, men jeg har én, som jeg har haft i mere end 20 år, og som er original og køreklar,” fortalte den tidligere Opel-mekaniker, som selvfølgelig også er mødt frem i dag.
Johnny’s Calibra er en metalsort årgang 1992 med fuld læderkabine, der står med den rette patina på stolene – det er ikke kun de dyrere mærker, der kan finde ud af det. Calibra var nu langt fra nogen billig coupé, da den kom frem, for Bil Revyen 1992 afslører, at selv en sløv 2,0i med forhjulstræk og sølle 115 hk kostede 326.407 kr. Johnny’s bil havde en nypris på 550.000 kr., men var så også den dyreste variant.

Tjek skærmen til højre for aircon-anlægget: Den er digital! Rattet er stort, og man sidder godt bag det.
En coupéudgave af Vectra
Calibra blev præsenteret i 1989 som en coupé-udgave af den daværende Vectra med den laveste vindmodstand i en serieproduceret bil. Målet var at skabe en tysk konkurrent til de succesfulde japanske coupéer som Toyota Celica og Mitsubishi Eclipse, og ligesom disse kunne Calibra også fås med firehjulstræk. Det blev introduceret med 1992-årgangen, der samtidig gav premiere til Opel’s første officielle serieproducerede turbomotor (Lotus Omega med biturbo regnes ikke som en Opel), en 2-liters maskine med boring/slaglængde på 86 mm og en litereffekt på 102 hk. På trods af firehjulstrækket er den køreklare vægt på beskedne 1.450 kg, og med 204 hk ved 5.600 o/min er her godt med skub i coupéen.

Den 2-liters 4-cylindrede turbomotor har dobbelt overliggende knastaksler og en afdæmpet lyd uden drama.
Topfarten var 245 km/t
Den har en lidt sjov gearing, som Johnny påpeger, for første gear er kort, mens sjette og højeste gear er meget langt. Det betyder, at bilen er bedst på motorvej, hvor den er decideret kvik på den anden side af 120 km/t. Den er simpelthen konstrueret som Autobahn-cruiser, og selv i dag er her masser af kræfter på den anden side af 150 km/t. Ved lave hastigheder synes styretøjet tungt og modvilligt, og drejer man skarpt, kan man både høre og mærke differentialerne arbejde. Men den lidt tunge 90’er-Opel-fornemmelse giver mening ved høj fart, hvor bilen nærmest trykker sig mod asfalten. Den naturlige rejsehastighed er 160-180 km/t, og det er intet problem at kysse den angivne topfart på 245 km/t, som var uhyrlig for en Opel i 1992.

Calibra er tidløs i profil og skråt bagfra, hvilket er en bedrift. Hvornår laver Opel en moderne fortolkning af coupéen?
Calibra! Den mest solgte coupé i Europa
Opel Calibra var den mest solgte coupé i Europa kort efter debuten, og alene i 1992 blev der bygget mere end 50.000 eksemplarer – heraf 40.000 hos Valmet i Finland.
Johnny fortæller, at mekanikken er solid på trods af den avancerede undervogn med træk på alle fire hjul, og at hans bil aldrig har svigtet. Han bruger den af og til, fordi den har godt at komme ud, og helst på langture, hvor den kan listes op på 12 km/l. Calibra er under radaren for kommende klassiskere, så du kan få én som Johnny’s fra omkring 150.000 kr. •

Husk at tjekke!
- Motor og gear
- Opel’s 16-ventilede benzinmotorer er generelt slidstærke, men tandremmen kan være svag. Der blev ganske vist lavet flere forbedringer af både rem og de tilhørende hjul, ligesom tandremmens skifteintervaller blev forkortet, men Opel kom først problemet til livs sidst i 90’erne. Gearkassen er bundsolid.
- Undervogn
- Udstødningen kan være tæret, men hjulophæng og styretøj er der sjældent problemer med på Opel.
- Interiør
- De ofte forekommende fejl i elsystemet i den samtidige Vectra B gælder ikke for Calibra. Tjek multi-displayet i instrumentpanelet, og om centrallåsen virker korrekt.
- Sikkerhed og rust
- Dårlig rustbeskyttelse var Opels største problem i 90’erne, og derfor kræver Calibra supplerende behandling. Tætningslister kan give fugt og dermed risiko for rust i bund og bagagerum.
1992 Opel calibra 2,0i 16V Turbo 4x4
Nypris: 550.000 kr.
Pris i dag fra: 150.000 kr.
Motor: R4, 1.998 cm3, 16V, turbo
Ydelse
204 hk ved 5.600 o/min
280 Nm ved 2.400 o/min
Topfart: 245 km/t
0-100 km/t: 6,8 sek.