Biltest af Opel Astra Wagon 1,9 CDTi Limited
Biltest af Opel Astra Wagon 1,9 CDTi Limited© bilmagasinet.dk

Opel Astra Wagon 1,9 CDTi Limited

Jamen, den ER altså ny!

15. august 2007 af Bilmagasinet

Af: Steen Bachmann & A. Hansen

Meeeeget diskret facelift klæder Opel Astra

Et forkromet kølergitter, lygteindsats i krom-look og mulighed for pianolakeret midterkonsol i kabinen. Mængden af bling-bling udgør den eneste forskel på den hidtidige Opel Astra og 2007-modellen, og det er måske ikke så underligt.

Siden debut’en i 2004 har Astra’ens stilrene design, kombineret med god kvalitet og stor rummelighed, hjulpet gevaldigt til at løfte Opel ud af 90’ernes dødvande af rustproblemer og halvdovne køreegenskaber.

Så indtil en ny Astra-model står klar, formentlig i 2009, vælger Opel naturligt nok at satse på det sikre.Og Astra’en er et sikkert køb. Den kører godt, trækker fornemt og bagagerummet er kæmpestort og rummer mere end 1,5 kubikmeter. Selv om den kørte 1,9 liters diesel er udstyret med common rail, lyder den dog lidt for meget af traktor. Du er i hvert fald ikke i tvivl om, at du kører diesel!

Motorprogrammet til Astra 2007 bliver dog suppleret med to nye 1,7 liters dieselmotorer på 110 og 125 hk, så det kan tænkes, at der er mere harmoniske tider på vej.
Man bør samtidig diskutere, om den sekstrins gearkasse klæder bilen. Helt personligt synes jeg, første gear er for lavt, og ved 110-130 km/t er forskellen mellem femte og sjette gear næsten umærkelig.

Men helt generelt giver Opel Astra i direkte konkurrence med Ford Focus familien rigtig megen bil for pengene. Tænk på, at “den tredje tysker”, VW Golf Variant, koster FRA uhyrlige 340.000 kr.

Hvis du er karrig med pengene, er det reelle alternativ nærmere Peugeot 307 1,6 HDI, som har en perlemotor og koster næsten 40.000 kr. mindre end Astra og Focus.

Til gengæld ser Astra’en især med “Wagon Beauty Pack”, der inkluderer tonede ruder og blankpolerede detaljer, rent faktisk rigtig godt ud. Og så er det, som grisehandleren sagde, “en tysker!”

OPEL ASTRA WAGON 1,9 CDTI LIMITED
Motor R4, 1.910 cm, 8V, turbodiesel
Ydelse 120 hk ved 4.000 o/min
280 Nm ved 2.000 o/m
0-100 km/t. 10,8 sek.
Topfart 193 km/t
Forbrug EU-miks 16,9 km/l
Årlig ejerafgift 4.500 kr.
Vægt/last/påhæng 1.490/485/1.400 kg
Mål (L/B/H) 451/175/150 cm
Bagagerum 540-1.590 liter
Dæk 205/55R16W
Værditab 3år/60.000 km ca. 90.000 (32 pct.)
Reservedelsindeks 121
Pris 292.486 kr.
Pris u/afgifter ca. 120.000 kr.

VI SYNES…Et vellykket, men næsten for diskret facelift. Astraen er også i 2007-modellen rummelig og velkørende, men dieselen larmer.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...