Opel Astra TT 2,0 Turbo 200
© bilmagasinet.dk

Opel Astra TT 2,0 Turbo 200

2. juni 2009 af Mathias Brandt

Glad i låget TURBO-ASTRA

 

Af Carsten Nymann 

Vi kører på to hjul!”, hviner nevøen og niecen frydefyldt med det lyse hår turbulerende i ét virvar på bagsædet af den åbne Astra TwinTop, da jeg krænger rundt i en rundkørsel en ekstra gang for u nderholdningens skyld. Det er selvfølgelig lidt af en overdrivelse, men sandt er det, at foldetags-Astra’en lægger sig lidt tungere i dæk­siderne end sine lukkede søskende. Det gør bare ikke noget, for som ovenstående reaktion så fint viser, er Astra TT med 200 hk turbomotor en ren fornøjelse.
For det første passer kræfterne perfekt til bilen, der vejer 212 kg mere end f.eks. Astra OPC. Astra TT har nemlig i modsætning til sin iltre fætter ingen problemer med at overføre kræfterne til asfalten. For det andet har man med taget nede fuldt udbytte af de tørre rasp fra turboen. Og for det tredje kan det i Astra TT faktisk lade sig gøre at kombinere cabriolet-oplevelsen med familieferien. Bagagerummet er fornuftigt indrettet, og foldetagsløsningen er kvik og enkelt konstrueret uden skrøbelige snoretræk. Og så ser den som en af de eneste ­foldetagscoupéer rent faktisk ud som en coupé, når taget er monteret. Ja, selv prisen er i øjet. 


Opel astra tt 2,0 turbo 200 
  
Motor    R4, 1.998 cm³, 16V, turbo
Ydelse    200 hk ved 5.400 o/min
    262 Nm ved 4.200 o/min
Topfart 237 km/t     0-100 km/t 8,9 sek.
EU-miks 10,5 km/l  Årlige afgifter 5.000 kr.
Mål (L/B/H)    448/176/141 cm
Vægt/last/påhæng    1.630/325/1.200 kg
Bagagerum    205/440 liter
Dæk    225/45R17W
Reservedelsprisindeks    115
Værditab/3 år    ca. 230.000 kr. (50 pct.)
Pris    457.000 kr.

VI SYNES… 
At nogen vil betale over 100.000 kr. mere for VW Eos handler kun om prestige. Astra TT er smuk, sjov og billig

 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...