Opel Astra får massage i sæderne

Opel Astra får nu massage og ventilation i forsæderne, mens bagsædepassagererne kan læne sig tilbage i varme sæder

21. juli 2015 af Christian Thestrup

Sæderne er blandt de dyreste og mest krævende komponenter at udvikle til en ny bil. Faktisk står de for omkring 10 procent af bilens pris. Siden Opel Signum kom på gaden i 2003 har Opel tilbudt specielle ergonomiske sæder til Mokka, Meriva, Zafira Tourer, Astra, Cascada og Insignia, og på grund af kompleksiteten i udviklingen af nye sæder begyndte et team på 100 Opel ingeniørerne og teknikere for fem år siden udviklingen af sæderne til den nye Astra.

De nye sæder er 18-vejs justerbare blandt andet med justerbar bredde, og de har massage, varme og ventilation. De nye sæder for også øget højdejustering, så det bliver muligt for høje førere at sidde lavt i bilen – og mindre førere at sidde højt i bilen, hvis de ønsker det. Afstanden mellem den nederste og højeste indstilling er 65 millimeter.

Opel har haft fokus på vægtreduktion i den nye Astra - også når det gælder de nye sæder, der er 10 kilo lettere end de nuværende ergonomiske AGR sæder til Astra. Vægtreduktionen omfatter både for og bagsæder. På trods af en lidt kortere akselafstand er pladsforholdene i kabinen og navnlig ved bagsædet forbedret. Forklaringen er øget brug af stærkere letvægtsmaterialer som højstyrkestål og lettere skummaterialer i sædekonstruktionen, der gør det muligt at lave sæderyggen smallere til gavn for benpladsen ved bagsædet. Sammenlignet med den nuværende Astra er benpladsen ved bagsædet forbedret med 35 millimeter. 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...