Biltest af Opel Astra 1,7 CDTi ENJOY 5d
Biltest af Opel Astra 1,7 CDTi ENJOY 5d© bilmagasinet.dk

Opel Astra 1,7 CDTi ENJOY 5d

Astra-raffinaderi

21. april 2005 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager

Den lille dieselmotor passer perfekt i den nye Astra

Hvorfor er det lige, at når en motor får 200 eller 300 kubik-centermeter større hul til stemplerne, så stiger priserne til Astra-nomiske højder?

Nå. Afgifterne må vel tage sin del af skylden. Det var bare så pisse ærgerligt at nyde en tur i endnu en Opel med en ny dieselmotor med den konklusion, at ”det er da en fin bil til 250.000 kroner” for så at opdage, at prisen er 334.142 kroner plus ESP.

Det skal dog ikke pille ved fortræffelighederne i Astra-raffinaderiet. Efter at Opel tidligere blev fanget på halvdistancen med sin egen højttryks-diesel-motor, får Opel nu 1,7 liters-motorer fra Izusu og 1,9 liters-motorer fra Fiat. I dette tilfælde er Isuzu-motoren den 16-ventilede, og det betyder 100 hk. Mens jeg har haft et lidt anstrengt forhold til Vetra-modellerne med Alfa-motor, så går det meget bedre med Astra-modeller, der har Isuzu-motor.

Det er en rigtig god løsning til -bilen, som føles både kvik og adræt. Motoren er hørbar, men støjniveauet er acceptabelt, især fordi støjen følger nøje med præstationerne.

Sejtrækket er rigeligt til, at man ofte bliver i femte gear, selv omdrejningstælleren synker under 1.500 omdrejninger.

De 100 hk - eller måske rettere, de 240 Nm - føles meget nærværende, og man har vitterlig oplevelsen af en kvik og smidig dieselbil, som er klar til at blive brugt.

Også CDTi-versionen nyder godt at Astraens flotte karrosseri, de gode køreegenskaber og kabinens flotte finish, lige som den må lide med bilens beskedne kabineplads.

Og så er ESP stadig ikke standard. Det er slet ikke holdbart for en bil i denne prisklasse, heller ikke selv om det følger med en attraktiv pakke, der også omfatter fartpilot og klima--anlæg til 19.783.

OPEL ASTRA 1,7 CDTI ENJOY 5d
Motor R4, 1.686 cm3, 16V, die.
Ydelse 100 hk ved 4.400 o/min
240 Nm ved 2.300 o/min
0-100 km/t. 12,3 sek.
Topfart 180 km/t.
Forbrug 19,2 km/l
Årlig ejerafgift 3.220 kr.
Vægt 1.275 kg
Maks. anhænger 1.400 kg
Mål (L/B/H) 425/175/146 cm
Bagagekapacitet 350/1.270 liter
Dækmontering 205/65 R16H
Værditab 3år/60.000 km ca. 179.000 kr. (53%)
Reservedelsindeks ikke oplyst
Pris 334.142 kr
Pris uden afgift ca. 120.000 kr

VI SYNES…Flot kombination af bil og motor. Synd med især den manglende ESP og prisen i almindelighed

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...